نازک کاری ساختمان چیست و چه مراحلی دارد؟

نازک کاری ساختمان چیست و چه مراحلی دارد؟

فهرست مطالب

یک بنا از ابتدای ساخت تا انتها که تبدیل به یک ساختمان می‌شود، دارای مراحلی‌ست؛ اگر بخواهیم به طور کلی این مراحل را دسته بندی نماییم شامل سفت کاری، تاسیسات و نازک کاری خواهد شد. در مبحث قبل راجع به سفت کاری ساختمان و مراحل اجرایی آن به طور کلی صحبت کردیم؛ این مرحله از پی ریزی یا فونداسیون گرفته تا اسکلت بندی، دیوارچینی و … را دربر می‌گیرد. تاسیسات نیز همانطور که از نامش پیداست کلیه امور لوله کشی، برق کشی و … است. در این بخش قصد داریم شما را با نازک کاری ساختمان و مراحل اجرایی آن آشنا نماییم.

نازک کاری ساختمان چیست ؟

نازک کاری ساختمان به مجموعه فعالیت‌هایی گفته می‌شود که برروی سفت کاری و تاسیسات بنا انجام خواهد شد. هنگامی که مرحله سفت کاری به اتمام می‌رسد، نازک کاری شروع شده و به این ترتیب تمامی قسمت‌های ساختمان بواسطه این عملیات به بهترین شکل پوشانده خواهد شد. از جمله می‌توان به مواردی همچون: کفپوش، دیوار پوش، سقف کاذب، کاشی کاری، عایق کاری، اندودکاری و … اشاره نمود. این مرحله بسیار گسترده بوده و پس از اتمام آن است که یک ساختمان تکمیل خواهد شد.

مراحل نازک کاری ساختمان چیست ؟

هنگامی که مراحل سفت کاری و تاسیسات به اتمام رسد، نوبت به نازک کاری خواهد رسید که خود مراحلی جامع دارد. برای این که بتوان نازک کاری را به بهترین شکل انجام داد، باید  اصول و قواعد آن به طور کامل رعایت شود. ضمن این که با وجود متریال‌های نوینی که امروزه در نازک کاری بسیار پر کاربرد هستند، اجرای آن بیش از پیش مورد اهمیت قرار گرفته است. محصولات سمنت برد، محصولات ترموود، محصولات سنگی همچون تراورتن و … که همگی قابل کاربرد در هر نقطه از معماری داخلی و نازک کاری خواهد بود. در این بخش شما را با این مراحل آشنا خواهیم کرد:

اندود کاری در نازک کاری ساختمان چیست ؟

آشنایی با نکات ساختمان سازی باعث می‌شود تا شما راحت‌تر فعالیت‌های خود را اجرا نمایید؛ بنابراین با شناخت مراحل نازک کاری قطعا در کار موفق خواهید بود. اولین قدمی که پس از سفت کاری، اتمام دیوار چینی و تاسیسات آغاز خواهد شد، اندودکاری است. اندودکاری به عملیاتی گفته می‌شود که طی آن سطح یا نمای ساختمان به وسیله مصالح ساختمانی پوشانده می‌شود. این فعالیت به دو روش اصلی یعنی قشر آستر و رویه انجام خواهد شد. قشر آستر جهت تنظیم شیب‌ها و پوشاندن سطح صاف اجرا می‌شود که باید سطح مورد نظر را شمشه گیری یا کروم بندی نمود. پس از انجام کار می‌توان سطح را با استفاده از ملات اندود کرد.

مراحل نازک کاری ساختمان چیست ؟

قشر رویه در واقع برای تزیین و در اصل پوشاندن سطوح بکار می‌رود و با استفاده از مصالح مختلفی اجرا می‌گردد که شامل گچ‌بری، رنگ آمیزی نما یا اجرای متریال مورد نظر خواهد شد. اندودکاری ساختمان به دو دسته داخلی و خارجی تقسیم می‌شود. اندودکاری داخلی با توجه به دور بودن از رطوبت با گچ و خاک اجرا می‌نمایند؛ در اندودکاری خارجی به علت مجاورت دائمی سازه با شرایط جوی و همچنین افزایش مقاومت سازه از سیمان استفاده می‌کنند.

سفید کاری در نازک کاری ساختمان چیست ؟

یکی از حساس‌ترین مراحل نازک کاری، سفید کاری آن است که به دلیل پوشش سطحی باید با دقت بسیار بالایی انجام شود تا بهترین نتیجه حاصل شود. پس از اتمام اندودکاری و خشک شدن آن، نوبت به سفیدکاری خواهد رسید که با استفاده از گچ انجام می‌شود. به همین علت با سرعت بیشتری به نسبت ملات با گچ و خاک سفت خواهد شد و با توجه به این امر مقدار کمی برای انجام کار تهیه می‌شود تا مانع از هدر رفت آن شود. پس از خشک شدن گچ که در سطوح به جهت سفیدکاری بکار رفته است، کشته کشی انجام می‌شود؛ در این روش از یک ورق کشته با ضخامتی کمتر از یک میلی‌متر استفاده می‌شود که با استفاده از ماله کاملا صاف و یکدست می‌شود.

قرنیز در نازک کاری ساختمان چیست ؟

قرنیز کاری یکی دیگر از مراحل نازک کاری ساختمان به شمار می‌آید. در این مرحله که پس از سفیدکاری انجام خواهد شد، قرنیز که متشکل از قطعه‌ای با ارتفاع کم است به صورت نواری در پایین‌ترین سطح دیوار که به کف می‌رسد، استفاده می‌شود. قرنیزها با متریال‌‌های متفاوتی اجرا می‌شوند و جلوه‌ای متفاوت به دیوار خواهند بخشید؛ ضمن این که مانع رسیدن رطوبت کف به گچ کاری دیوار شده و در صورت برخورد اشیا از آسیب رسیدن به دیوار نیز جلوگیری خواهند کرد.

اندود کاری در نازک کاری ساختمان چیست ؟

اجرای کف با متریالی مقاوم در نازک کاری ساختمان چیست ؟

قبل از این که بخواهید کف بنا را با محصول مورد نظر بپوشانید، باید تمامی ایرادات موجود از شاقل تا گونیا بودن را بررسی نموده و آنها را به طور کامل رفع نمایید. برای پوشاندن دیوارهای داخلی از روش‌های متفاوتی با توجه به محصول مورد نظر استفاده می‌شود. مثلا برای کاشی گذاری دیوارها عمدتاً از سه روش دوغاب ریز، ملات گذاری و استفاده از چسب‌های مخصوص استفاده می‌شود. محصولات متنوعی برای کاربرد در کف وجود دارد که از جمله می‌توان به کفپوش سمنت برد، کفپوش ترمووود، پارکت و … اشاره نمود. به همین علت باید هنگام انتخاب دقت لازم را داشته باشید تا بتوانید محصولی مناسب به نسبت بایی که در حال اتمام آن هستید خریداری نمایید. 

عایق کاری سرویس بهداشتی در نازک کاری ساختمان چیست ؟

عایق کاری سرویس بهداشتی یکی از مراحل نازک کاری ساختمان بوده که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. بهترین روش اجرای این عملیات در اجرای دو مرحله‌ای آن است و بهتر است برای افزایش کیفیت کار، عایق کاری دیوار در یک مرحله و عایق کاری کف در مرحله دیگر صورت پذیرد. پی از عایق کاری سرویس بهداشتی می‌توان سقف، کف و دیوارهای آن را با متریالی با کیفیت پوشاند؛ با توجه هب این که سرویس بهداشتی با رطوبتی دائمی همراه است، بهترین گزینه محصولاتی بوده که در برابر رطوبت کاملا مقاوم است.

اجرای سقف در نازک کاری ساختمان چیست ؟

نصب و اجرای انواع سقف از سقف کاذب گرفته تا گچ و … از دیگر عملیت‌های نازک کاری به شمار می‌آید. با توجه به این که امروزه محصولات متنوعی برای اجرا در سقف به بازار عرضه شده است بنابراین می‌توانید از: سقف کاذب سمنت برد، سقف کاذب چوبی یا سایر متریال‌ها استفاده نمایید. بیشتر افراد بدنبال سقف کناف یا موارد مشابه هستند، حال آنکه می‌توان به راحتی محصولات مدرن یعنب سمنت برد یا ترمووود و … را جایگزین کرد و سبکی نوین در معماری داخلی بوجود آورد. 

اجرای نمای داخلی و خارجی در نازک کاری ساختمان چیست ؟

نمای داخلی خود شامل اجرای دیوارها در فضای داخلی می‌شود که با محصولات متنوعی قابل اجراست؛ اما در کل نمای داخلی و خارجی مرحله نهایی نازک کاری ساختمان به شمار می‌آید. نمای خارجی ساختمان نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و این روزها مصالح و متریال‌های متنوعی برای این منظور به بازار عرضه شده‌اند. نماپوش سمنت برد انتخابی مناسب برای نمای بیرونی بوده که در کشورهای اروپایی سالیان زیادی‌ست مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

نازک کاری ساختمان چیست و چه مراحلی دارد؟
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا