معرفی پرکاربردترین مصالح نازک کاری ساختمان

معرفی پرکاربردترین مصالح نازک کاری ساختمان

فهرست مطالب

نازک کاری عملیاتیست که پس از اتمام مرحله سفت کاری ساختمان انجام می‌شود. مصالح ساختمانی مختص نازک کاری را می‌توان به طور کلی به دو منبع طبیعی و مصنوعی دسته‌بندی کرد. مواد طبیعی به مواردی گفته می‌شود که توسط صنعت فرآوری نشده یا حداقل پردازش شده‌اند، مانند: چوب یا شیشه. مواد مصنوعی پس از دستکاری‌های انسان در محیط‌های صنعتی مانند پلاستیک‌ها و رنگ‌های نفتی ساخته می‌شوند. هر دو کاربردهای خود را دارند؛ اما امروزه کاربرد محصولاتی که به محیط زیست آسیب کمتری وارد می‌کند مورد استقبال قرار گرفته است.

جدای از موارد ذکر شده وجود متریال‌های نوین برای کاربرد در عملیات نازک کاری، باعث شده تا ساخت و ساز با تحولی عظیم روبرو شود. در کشور ما اما همچنان استفاده از محصولات سنتی یا معمول بسیار رایج است. با این حال با کمی بررسی می‌توان با متریال‌های جدید و بروز که علاوه‌بر ایجاد ظاهری متفاوت، برای طبیعت مضر نیستند را جایگزین مصالح سنتی نمود. در این مبحث از ویسمنت شما را با تعدادی از پرکاربردتین انواع مصالح نازک کاری آشنا خواهیم کرد.

سمنت برد یا ورق سیمانی متریالی نوین از مصالح نازک کاری

سمنت برد یا ورق الیاف سیمانی به دلیل ویژگی و زیبایی شناسی که دارند به عنوان یک سیستم در طراحی داخلی و خارجی محبوب در حال ظهور هستند. اگر بدنبال محصولی متفاوت و کارآمد هستید، به شما سمنت برد یا ورق سیمانی را معرفی می‌کنیم.

ورق سیمانی الیاف دار از سیمان و الیاف طبیعی و بعضا مصنوعی تولید می‌شود. بنابراین در دسته محصولات کامپوزیتی قرار خواهد گرفت. سمنت برد هیچ گونه آسیبی به طبیعت وارد نخواهد کرد که یکی از مزایای اصلی آن به شمار می‌آید. از دیگر منافع کاربرد این مصالح نازک کاری می‌توان به چند منظوره بودن آن اشاره نمود. به این منظور که می‌توان در زمینه‌های متعدد عملیات نازک کاری از محصولات سمنت برد، همچون موارد زیر یاد کرد:

با توجه به این که سمنت برد از سیمان تولید می‌شود، بنابراین با دو رنگ سفید و سیمانی عرضه خواهد شد. ضمنا قابلیت رنگ آمیزی را داشته و همین باعث می‌شود تا در صورت نیاز بتوانید رنگ آمیزی دلخواه را انجام دهید. از بزرگترین مزایای سمنت برد می‌توان به مقاومت بالای آن در برابر رطوبت اشاره نمود. به همین علت می‌توان در سرویس بهداشتی و حمام به صورت گسترده از ورق سیمانی استفاده کرد.

سمنت برد یا ورق سیمانی متریالی نوین از مصالح نازک کاری

همچنین ترکیب این متریال با دیگر مصالح مانند: چوب، فولاد و آلومینیوم، فضایی متفاوت ایجاد خواهد کرد. این محصول استفاده از فضا را به حداکثر می‌رساند، در حالی که به دلیل نصب آسان باعث صرفه‌جویی در وقت می‌شود. به دلیل ماهیت همه کاره بودن، می‌توان از آنها به عنوان پارتیشن دیواری، سقف، نما، کاربردهای آشپزخانه، و دکوراسیون سطح استفاده کرد.

بتن در عملیات نازک کاری

وقتی به بتن فکر می‌کنیم، به طور کلی رنگ خاکستری به ذهن خطور می‌کند. مخلوط سنتی بتن که شامل سیمان، شن و آب است، ممکن است بسته به عناصر و مواد افزودنی از نظر رنگ متفاوت باشد اما به طور طبیعی از خاکستری روشن تا تیره متفاوت است. با این حال، ترکیباتی که رنگدانه را به مخلوط اضافه می‌کنند، به طور فزاینده‌ای رایج و محبوب می‌شوند، زیرا بتن را با رنگ‌های پایدارتر تولید می‌کنند.

بتن یکی از مصالح پرکاربرد در عملیات سفت کاری و نازک کاری به شمار می‌آید. این محصول اما در مرحله نازک کاری بیشتر در کف و نما مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مصالح ساختمانی از استحاک بالایی برخوردار است. بنابراین اگر در هر قسمت از ساختامن مورد استفاده قرار گیرد، قطعا موجب طول عمر بالای بنا خواهد شد.

سنگ و کاربرد آن به عنوان مصالح نازک کاری

سنگ طبیعی یک ماده ساختمانی مناسب برای طراحی داخلی شماست. با این متریال می‌توانید گرما و جذابیت را به خانه هدیه ببخشید. به عنوان مثال، گرانیت یکی از سخت‌ترین و متراکم‌ترین سنگ‌های طبیعی است که به حفظ جلای خود و مقاومت در برابر لک شدن برای مدت طولانی‌تری از مواد دیگر کمک می‌کند.

بتن پرکاربردترین مصالح در عملیات نازک کاری

طراحان داخلی مواد سبز و طبیعی را ترجیح می‌دهند؛ محصولاتی همچون سمنت برد. محصولات پایدار مانند سنگ طبیعی تمایل دارند که در لیست سبک‌های ابدی قرار بگیرند. اولین قدم شما انتخاب ماده‌ایست که متناسب با سبک شخصی شما باشد. برای داشتن ظاهری کلاسیک و براق، به فکر انتخاب سنگ مرمر یا تراورتن در طرح خود باشید. هنگامی که دانستید کدام یک از مواد برای شما بهتر است، به این فکر کنید که چگونه باید در فضا کار شود. برای مثال قصد دارید در کدام قسمت از مرحله نازک کاری از محصول استفاده کنید؟ کف یا دیوار.

کاشی و سرامیک در نازک کاری بنا

کاشی‌ها نقش مهمی در طراحی داخلی دارند، ظاهر و احساس خانه را تنظیم می‌کنند. این محصول برای ایجاد فضای مطلوب مورد استفاده قرار می‌گیرد اما انتخاب آنها نیز دشوار است. کاشی و سرامیک به خصوص در خانه‌های مدرن مد روز پرکاربرد است و در رنگ‌ها و ابعاد متفاوت موجود است. کاشی و سرامیک از نظر کاربرد همه‌کاره است و می‌توان از آن تقریباً در هرجایی از جمله دیوارها، شومینه‌ها، سقف و کف استفاده کرد. کاشی و سرامیک با ارائه خصوصیات حرارتی، شیمیایی و مکانیکی در برابر ضربه، نیرو، لکه و جذب آب مقاوم هستند.

کاشی و سرامیک به دلیل مزایای بی‌شمار مخصوصاً در سرویس بهداشتی توصیه می‌شود و می‌توان از آنها به صورت ابتکاری استفاده کرد. کاشی‌های غیر متخلخل و مقاوم در برابر لغزش با مزایای عملکردی مناسب حمام هستند. از نظر زیبایی، رنگ کاشی حمام می‌تواند به ایجاد ظاهری منحصر بفرد کمک کند. رنگ سفید رنگ محبوب حمام است زیرا باعث می‌شود حمام ساده، تمیز و تازه به نظر برسد. کاشی‌های حمام معمولاً دارای رنگ‌های خنثی هستند.

سرامیک از مصالح نازک کاری رایج در کشور ما محسوب می‌شود. شاید تا چندین سال پیش با ورود به بیشتر منازل متوجه کفپوش سرامیکی می‌شدیم. اما امروزه متریال‌هایی همچون سنگ جایگزین شده‌اند. با این حال بیشتر مکان‌ها چه خصوصی یا عمومی از سرامیک در مرحله نازک کاری استفاده می‌کنند. مواد اولیه در تولید سرامیک خاک رسبا لعاب رنگی یا بدون رنگ است. ابعاد این محصول اصولا از ۷۵ تا ۳۵۰ میلی‌متر به اشکال مربع یا مستطیل موجود بوده و ضخامت آنها از ۱۲ تا ۳۰ میلی‌متر متغیر است. سطح خشت سرامیک‌های کف برای جلوگیری از سرخوردن ممکن است، نقش برجسته باشد. برای این منظور بعضا از لعاب‌های زبر استفاده می‌شود.

معرفی پرکاربردترین مصالح نازک کاری ساختمان
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا