عایق رطوبتی و انواع پرکاربرد آن در ساختمان!

عایق رطوبتی و انواع پرکاربرد آن در ساختمان!

فهرست مطالب

عایق کاری در دو سطح سفت کاری ساختمان و نازک کاری انجام می‌شود. عایق کاری ایجاد پوششی محافظ در قسمت‌های مختلف ساختمان از جمله: دیوار، کف، پشت بام، لوله‌ها و تاسیسات جهت جلوگیری از نفوذ آب و رطوبت است. همانطور که می‌دانید رطوبت به دلیل بارندگی و نفوذ آب به خاک ایجاد می‌شود و امکان دارد که از طریق سطح دیوار یا بدنه و دیگر نقاط جذب ساختمان شود؛ به همین علت استفاده از عایق رطوبتی برای ممانعت از این معضل اصلی مهم تلقی خواهد شد.

عایق کاری دقیق حین اجرای ساختمان از ابتدا تا انتها از اهمیت بالایی برخوردار است؛ با توجه به این امر امروزه محصولات مدرن و کاربردی همچون سمنت برد به بازار عرضه شده‌اند که از این ویژگی برخوردار هستند. در صورتی که به هر دلیل عایق کاری ساختمان هنگام ساخت و ساز بدرستی انجام نشود، موجب بروز مشکلاتی همچون: متورم شدن روکش‌های گچی، ترک خوردگی، رشد قارچ و کپک می‌شود که هرکدام از این موارد به تنهایی و با مرور زمان به پیکره ساختمان آسیب جدی وارد می‌آورند. 

اهمیت محصولات عایق رطوبتی در مرحله نازک کاری ساختمان !

سمنت برد عایق رطوبتی در نازک کاری !

این روزها محصولات بسیاری به بازار عرضه شده‌اند که از ویژگی‌های متفاوتی برخوردارند. محصولات سمنت برد عایق رطوبتی بوده و می‌توان به صورت گسترده از آن در زمینه‌های متفاوت استفاده کرد. این متریال از مواد اولیه مرغوب و با کیفیت تولید شده است و یکی از ویژگی‌های اصلی آن عایق رطوبتی بوده که محصول را گزینه‌ای مناسب برای مناطقی با اقلیم بارانی- مرطوبت نموده است. ورق سیمانی یا همان فایبر سمنت برد در مرحله نازک کاری کاربرد دارد و اما محصولی چند منظوره است که می‌توان از آن در نما، سقف شیروانی، سقف کاذب، کفپوش و … استفاده نمود. 

ویژگی عایق رطوبتی در سمنت برد شیروانی باعث شده تا استفاده از این محصول در شهرهای شمالی کشور و همینطور قسمت‌های ویلا نشین بسیار مورد استقبال قرار گیرد. علاوه‌براین کاربرد ورق سیمانی در نما نه تنها موجب طول افزایش عمر بنا خواهد شد که با قرار گرفتن در معرض باد و باران یا رطوبت بالا آسیب نخواهد دید. بنابراین می‌توان به طور مختصر این گونه بیان کرد که ورق سیمانی نه تنها به عناون عایق رطوبتی که در زمینه‌هایی همچون موارد زیر کاربرد دارد:

  • طراحی و اجرای کفپوش
  • طراحی و اجرای سقف کاذب
  • طراحی و اجرای نما ساختمان
  • طراحی و اجرای سقف شیروانی 
  • کاربرد در نقاط با رطوبت دائمی همچون سرویس بهداشتی و حمام

عایق رطوبتی چیست ؟

چگونگی جلوگیری از نفوذ رطوبت به ساختمان در مرحله سفت کاری!

در کل به دو روش اصلی (زهکشی و عایق رطوبتی) می‌توان مانع از نفوذ رطوبت به قسمت‌های مختلف ساختمان در مرحله سفت کاری شد:

زهکشی چیست ؟

زهشکی روشی مرسوم جهت خارج نمودن آب‌‌های سطحی یا زیرزمینی در سازه‌های ساختمانی بوده که به این صورت مانع از خسارات احتمالی در اثر نفوذ و رطوبت آب خواهد شد. هنگامی که شما زهکشی را در نقاط مورد نظر انجام دهید، نه تنها از رطوبت جلوگیری کرده‌اید که مانع از نشست، فشار مضاعف به دیوارها و سطح ایستایی، همینطور میزان تراکم خاک خواهید شد.

انواع زهکشی چیست ؟

زهکشی سفره ای: به منظور جلوگیری از رطوبت شیرابه‌ها و در مکان‌های دفن زباله اجرا می‌شود
زهکشی لبه ای: برای ذخیره و انتقال زهاب‌های جانبی در جاده و مجاورت سنگفرش‌ها به کار می‌رود
زهکشی فتیله ای: برای کاهش میزان نشست خاکریزه‌هایی که برروی خاک سست قرار گرفته استفاده می‌شود
زهکشی صفحه ای: در مجاورت سازه‌هایی که فشارهای هیدرولیکی بر آنها وارد می‌شود، کاربرد دارد

عایق رطوبتی چیست ؟

همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم، عایق رطوبتی نوعی پوشش محافظ جهت جلوگیری از نفوذ آب و رطوبت بوده که در ساختمان سازی کاربرد دارد. این عایق عموما به صورت لایه‌هایی با ضخامت و روش‌های متفاوت همچون: مایع، پودر، رولی یا صفحه‌ای در ابعاد مختلف در بازار موجود هستند. عایق رطوبتی با استفاده از مواد اولیه مختلف تولید شده و با توجه به ترکیباتی که دارد در اماکن مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین ترکیبات عایق است که نقش مهمی در عملکرد و پوشش دهی عایق در نقاط متفاوت ایفا می‌کند.

روش اجرای عایق رطوبتی چیست ؟

عایق رطوبتی گرم

عایق رطوبتی گرم برای چسبیده شدن به لایه‌های زیرین باید گرم شده و برای این منظور به شعله احتیاج دارد؛ ایزوگام و قیرگونی از انواع عایق رطوبتی هستند که با روش گرم اجرا می‌شوند.

عایق رطوبتی سرد

عایق رطوبتی سرد به دو دسته یعنی: MCI و RCI تقسیم می‌شود؛ این دسته از عایق رطوبتی با استفاده از ترکیب پودری و مایع بدست می‌آیند که با قلم مو و یا غلطک رنگرزی اجرا می‌شوند.

پرکاربردترین عایق رطوبتی چیست ؟

پرکاربردترین انواع عایق رطوبتی چیست ؟

انواع عایق رطوبتی را بر اساس مواد اولیه می‌توان به دسته‌های متعددی تقسیم نمود که در این قسمت پرکاربردترین نوع آن در صنعت ساختمان را به شما معرفی خواهیم کرد:

عایق ایزوگام

همه ما کم و بیش با عایق ایزوگام آشنایی داریم و می‌دانیم یکی از پرکاربردترین انواع عایق بوده که در پشت بام مورد استفاده قرار می‌گیرد. شاید بتوان گفت ایزوگام با توجه به روش اجرای آسانتر به نسبت دیگر عایق‌ها مورد توجه سازندگان است؛ ضمن این که به بهترین شکل ممکن مانع از نفوذ رطوبت خواهد شد. ایزوگام لایه‌ای پیش ساخته بوده که با استفاده از مواد مخصوص نصب و چسبانده می‌شود. این عایق تولید شده از لایه‌ای با الیاف مصنوعی و قیر بوده که مانع از رسیدن آب و رطوبت به سطح زیرین می‌شود. وزن بسیار سبک و انعطاف پذیری بالای این عایق باعث محبوبیت آن شده است. ضمن این که از مقاومت بالایی در برابر انبساط و انقباض برخوردار بوده و به آسانی دچار پوسیدگی نمی‌شود. عایق ایزوگام به صورت رولی عرضه می‌شود و طول عمری ۱۰ ساله دارد. 

عایق قیر و گونی

عایق قیر و گونی در کشور ما قدمتی بالا داشته و استفاده‌ای گسترده دارد. از مزایای این عایق می‌توان به به خاصیت چسبندگی بالا، نفوذناپذیری در برابر آب و مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی و همچنین نمک‌ها اشاره نمود. این عایق در صورتی که به طور مداوم در برابر تابش آفتاب قرار گیرد تغییر شکل داده و در دمای بالا نرم خواهد شد که از معایب اصلی آن به شمار می‌آید. استفاده از قیر و گونی به عنوان پوشش ضد آب، از لحاظ اقتصادی بصرفه است، اما از لحاظ کیفی در سطح پاسسنس قرار داشته و در مقایسه با ایزوگام طول عمر پایین‌تری دارد.

عایق رطوبتی پیش ساخته

عایق رطوبتی پیش ساخته انعطاف پذیر بوده و وزنی سبک دارد. در ساخت این عایق از لایه‌های پلی استر استفاده شده تا به این صورت در برابر انبساط و انقباض مقاومت بالایی داشته باشد. به همین علت با قرار گرفتن در دمای پایین شکسته نشده و با قرار گرفتن در دمای بالا تغییر شکل نخواهد داد که یکی از ویژگی‌های اصلی آن به شمار می‌آید. قطعات تشکیل دهنده این عایق از یک لایه پشم شیشه و پلی استر بوده که از هر دو طرف با قیر پوشیده شده است.

عایق رطوبتی مایع

عایق رطوبتی مایع همانطور که پیداست مایع بوده و با دستگاه اسپری شده یا با قلم مو برروی سطوح اجرا می‌شود. سطح مورد نظر قبل از اجرا باید خشک و تمیز باشد تا عایق به بهترین شکل چسبیده شود؛ اگر سطحی دارای برآمدگی یا شیب است قبل از عایق بندی باید آن را آماده کرد. تمامی موارد ذکر شده در مراحل سفت کاری کاربرد دارند و در صورتی که در نقاط مختلف ساختمان مورد استفاده قرار گیرند، امنیت و طول عمر بنا را افزایش خواهند داد. 

علاوه‌براین پس از مرحله سفت کاری شما باید از محصولات عایق رطوبتی در نازک کاری استفاده نمایید تا به این صورت مانع از آسیب به ظاهر بنا شوید. ضمن این که باید به این نکته اشاره کرد که توجه به استفاده از محصولات نازک کاری با کیفیت که مانع از نفوذ آب و رطوبت به بنا شود از اهمیت بالایی برخوردار بوده و تاثیر بسزایی در طول عمر ساختمان دارد. 

عایق رطوبتی و انواع پرکاربرد آن در ساختمان!
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا