سیمان نسوز چیست؟

سیمان نسوز چیست؟

فهرست مطالب

سیمان یکی از پرکاربردترین مصالح ساختمان سازی به شمار می‌آید. در مباحث گذشته راجع به این محصول ساختمانی و انواع آن صحبت کردیم. در این مطلب شما را با سیمان نسوز و کاربردهای آن آشنا خواهیم کرد. استفاده از این نوع سیمان در ساخت و ساز یه مزیت محسوب می‌شود. به همین علت شناخت آن به شما در انتخاب مناسب و رسیدن به نتیجه بهتر کمک خواهد کرد. در این مقاله با ویسمنت همراه باشید تا شما را با سیمان نسوز آشنا کنیم. 

سیمان نسوز چیست؟

سیمان معمولی یکی از متدوال و معمولی‌ترین مصالح ساخت و ساز است. از آن برای تهیه ملات استفاده می‌شود. یکی دیگر از موارد استفاده سیمان معمولی کاربرد آن در تولید محصولی نوین یعنی ورق سیمانی یا همان سمنت برد است. از این رو خرید سمنت برد انجام می شود.

اما سیمان معمولی ثبات ترمودینامیکی لازم را برای استفاده در محفظه گرمایش یا اعمال مستقیم روی اجزایی که تنش گرمایی قابل توجهی را نشان می‌دهند، ندارند.

در صورت نوسانات دما، به ویژه فلزات رسانای گرما، جامدات به طور معمول منبسط و منقبض می‌شوند. سیمان‌هایی که برای اتصال فلزات ساختاری به یکدیگر در کاربردهای نسوز یا آب بندی مهر و موم‌ها استفاده می‌شوند، باید در حضور تنش ترمودینامیکی مداوم، یکپارچگی ساختاری خود را حفظ کنند. اگرچه سیمان معمولی می‌تواند با تجهیزات سخت دیگر به خوبی منبسط شود. اما به دلیل تجزیه کلینکر یا مواد چسبنده اغلب منقبض نمی‌شود. 

کاربرد سیمان نسوز چیست ؟

  • تجهیزات زباله سوز
  • ساخت انواع دودکش
  • راه سازی و تعمیرات راه
  • ساخت کف و دیواره کوره
  • ساخت کوره‌های تناوبی و تونلی
  • خشک کن و پیش گرم کوره‌های سیمان
  • تهیه گرانیت مصنوعی در کف یا ساخت مجسمه
  • اجرای فوندانسیون در زمین‌های سولفاته و باتلاقی
  • استفاده در سردخانه و مناطق سردسیر
  • استفاده در صنایع دریایی و زیر دریایی
  • اجرای خطوط برق از زمین و زیر زمین
  • مخازن مواد شیمیایی و خورنده
  • کف واگن صنایع سرامیک و آجر
  • پتروشیمی ها و صنایع پلیمری
  • استفاده در صنایع ریخته گری
  • تعمیر آب بندها و قفل کانال ها

کاربرد سیمان نسوز چیست ؟

سیمان نسوز عایق حرارت

یکی از نکات ساختمان سازی شناخت مصالح ساختمانی‌ست. سیمان نسوز از مواد اتصال دهنده با خواص ترمودینامیکی پیشرفته برای کاهش خطر استفاده می‌کند. مواد معدنی مذاب مانند آلومینا برای پیوند دادن دانه‌های درشت و ایجاد خواص برتر در برابر دما، بدون کاهش توانایی تشکیل ماده استفاده می‌شود. این آرایش اجازه تولید سیمان نسوز با ترکیبی استثنایی از قابلیت قالب گیری و مقاومت حرارتی را می‌دهد.

با استفاده از مواد وسط کوه سه نوع مختلف سیمان نسوز برای کاربردهای عایق حرارتی و چسب‌های نسوز تولید می‌شود. این محصول برای مقاومت در برابر انبساط حرارتی و انقباض مکان‌هایی با درجه حرارت بسیار بالا و اطمینان از اتصال دقیق برای شومینه‌های گاز، اجاق‌های صنعتی، کوره‌ها، اجاق‌های چوبی و … بهینه شده‌اند.

سیمان نسوز با ظرفیت بالا همچنین می‌تواند مقاومت کافی در برابر محیط‌های خورنده ایجاد کرده و از یکپارچگی آنها در برابر برخورد مستقیم شعله، دود و نشت حرارتی محافظت کند.

این محصول دارای خواص مقاوم در برابر دما تا ۱۰۹۵ درجه سانتیگراد (۲۰۰۰ درجه فارنهایت) بوده و قوام آن بسته به نیاز متفاوت است. سیمان دارای ماندگاری طولانی ۵۳۸ درجه سانتیگراد (۱۰۰۰ درجه فارنهایت) و قوام الیاف است. 

معرفی محصول کاربردی مقاوم در برابر آتشسوزی!

امروزه محصولات نوین و کاربردی در صنعت ساختمان به بازار عرضه شده است. همانطور که پیش‌تر هم اشاره شد ورق سیمانی، یکی از این محصولات به شمار می‌آید. یکی از ویژگی‌های محصولات سمنت برد مقاومت بسیار بالای آن در برابر آتش است. همین امر باعث می‌شود تا در صورت استفاده از سمنت برد ر زمینه‌های متعدد در صورت بروز احتمالی آتش، از انتقال و پیشرفت آن جلوگیری شود. 

نماپوش سمنت برد و همینطور سایدینگ سمنت برد از جمله کاربری‌های ورق سیمانی برای اجرای نماست. علاوه‌براین دیگر کاربری‌های این متریال می‌توان به اجرای مواردی همچون:

  • کفپوش سمنت برد 
  • سقف کاذب سمنت برد
  • سقف شیروانی سمنت برد

اشاره نمود. بنابراین می‌توان به صورت گسترده از ورق سیمانی استفاده کرد. 

فواید سیمان نسوز چیست ؟

این سیمان برای مقاومت در برابر انبساط و انقباض حرارتی تحت شرایط حرارتی متغیر، به دقت فرموله شده است. به همین علت ایده‌آل برای استفاده در مکان‌هایی با درجه حرارت بالا همچون: کارخانجات صنعتی، کوره‌ها، شومینه‌ها، اجاق‌ها و … است.

از نظر هزینه‌های مرتبط، با انتخاب سیمان نسوز برای دمای بالا، همراه با کاهش قابل توجه خطر آسیب انقباض حرارتی، مزایای قابل توجهی وجود دارد. این می‌تواند به طور اساسی عمر مفید قطعات را بهبود بخشد و هزینه‌های مربوط به نگهداری را کاهش دهد.
سیمان نسوز مواد اولیه آن!

در مواد وسط کوه ما طیف قابل توجهی از مواد قالب گیری با درجه حرارت بالا را برای کاربردهای صنعتی و خانگی تولید کرده‌ایم. محصولات آب بندی حرارتی ما برای محافظت از شومینه‌های استاندارد و کوره‌های صنعتی با محصولات مختلف بهینه شده برای نیازهای مختلف، استفاده می‌شود.
سیمان نسوز مهر و موم ترمو در دمای مورد نیاز از ۵۳۸ درجه سانتیگراد تا ۱۰۹۵ درجه سانتیگراد در دسترس است.

انواع مختلفی از ملات وجود دارد که ما هنگام ساخت یا تعمیر دودکش یا شومینه از آنها استفاده می‌کنیم. اولین چیزی که باید توجه داشته باشید این است که ملات، بتن و سیمان یک چیز نیستند.

سیمان ترکیبی از سنگ آهک، رس، پوسته، ماسه سیلیکون و سایر مواد است. سیمان برای مدت طولانی وجود داشته است. در واقع رومی‌ها از انواع آن از اوایل قرن ۳ قبل از میلاد استفاده می‌کردند. سیمان یا سیمان پرتلند توسط جوزف آسپدین در سال ۱۸۲۴ در انگلستان به طور رسمی ثبت اختراع شد.

فواید سیمان نسوز چیست ؟

تفاوت بین سیمان، بتن و ملات چیست؟

به زبان ساده:

سیمان دقیقاً با ملات یا بتن تفاوتی ندارد، اما مواد اولیه سازنده و اصلی برای این دو است. مثل این که بپرسید تفاوت گوجه فرنگی با سس گوجه فرنگی چیست؟

بتن با افزودن شن و ماسه به سیمان ساخته می‌شود. بتن بسیار بادوام است و در سازه‌ها و پی‌ها استفاده می‌شود.
ملات با افزودن شن و ماسه به سیمان (بدون شن) ساخته می‌شود. از ملات برای اتصال سنگ، آجر و همینطور سایر مصالح به یکدیگر استفاده می‌شود. اما تفاوت ملات با بتون مقاومت کم آن بوده و نباید از آن برای کارهای ساختمانی استفاده شود.

ملات نسوز چیست؟

ملات نسوز مخلوطی از سیمان، شن، ماسه و سایر مواد تخصصی مانند کلسیم آلومینات است. مجموعه‌ای از رس‌های مختلف است که می‌تواند در برابر گرمای ۳۰۰۰ درجه فارنهایت مقاومت کند. فقط کافی است آن را به عنوان خشتی تصور کنید که دارای خواص مقاوم در برابر گرماست.

در کجا باید از ملات نسوز استفاده شود؟

منطقی است که ملات نسوز باید در هر مکانی که در معرض دمای بسیار بالا قرار گیرد، استفاده شود. این یک عقل سلیم است و با این وجود ما بارها و بارها شاهد آسیب به قسمت‌های خاصی از مناطق حساس هستیم، زیرا از نوع ملات مناسب برای ساخت استفاده نشده است.
یکی از استانداردها هنگام ساخت مکان‌هایی با درجه حرارت بسیار بالا یا شومینه، کوره، فایرپلیس و … کاربرد ترکیبی از رس و سیمان نسوز آزمایش شده با بار متوسط است. چسب آلومینات کلسیم به صورت هیدرولیکی قابل تنظیم است تا این نیاز را برآورده کند.

آیا در مکان‌های مورد نیاز از ملات نسوز استفاده می‌شود؟

متاسفانه نه. برای آجرکاری که ملات آماده کرده است، بسیار آسان است که فقط از ملات یکسان برای تمامی قسمت‌ها استفاده کند و استانداردهای لازم را نادیده بگیرد. نمونه‌هایی از سیمان که قبل از استفاده آزمایش نمی‌شوند و غالباً در برابر گرمای شدید تولید شده محافظت نمی‌کنند.

بنابراین اگر نظارتی کامل باشد در این صورت میزان خسارت وارده از آتشسوزی احتمالی به طور چشمگیری کاهش خواهد یافت. 

سیمان نسوز چیست؟
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا