سیمان، انواع و کاربردهای آن!

سیمان، انواع و کاربردهای آن!

فهرست مطالب

در این مطلب از ویسمنت قصد داریم شما را با سیمان که یکی از پرکاربردترین مصالح ساختمان سازی است، آشنا کنیم. همانطور که می‌دانید سیمان از اصلی‌ترین مصالح ساختمانی بوده و از اهمیت بالا و همچنین سابقه طولانی برخوردار است. بنابراین آشنایی با این محصول به شما در کیفیت ساخت و ساز کمک شایانی خواهد کرد.

سیمان چیست و از چه موادی تشکیل می‌شود ؟

سیمان پودری تولید شده از سنگ آهک و خاک رس است. این محصول در دسته فرآورده‌های شیمیایی قرار می‌گیرد و برای استفاده، باید با آب ترکیب شود. از خصوصیات اصلی این متریال می‌توان به مقاومت و قدرت چسبندگی بالای آن که یکی از نیازهای اصلی در صنعت ساختمان چه در مرحله سفت کاری یا نازک کاری ساختمان به شمار می‌آید، اشاره کرد.

سیمان ترکیبی از اکسید کلسیم یا همان آهک با سایر اکسیدها مانند: اکسید سیلیسیم، اکسید آلومینیوم، اکسید آهن، اکسید منیزیم و اکسیدهای قلیایی است. به همین علت به ترکیب با آب نیاز داشته و پس از آن در مجاورت با هوا به مرور سخت و مقاوم خواهد شد. در اصل این یکی از ویژگی‌های منحصربفرد سیمان محسوب می‌شود که در صورت ترکیب با آب قابلیت تبدیل به جسمی مقاوم دارد.

کاربرد سیمان در تولید محصولی نوین!

آیا سیمان به غیر از مراحل سفت کاری و نازک کاری ساختمان، کاربرد دیگری هم دارد؟

این سوالیست که شاید شما نیز از خود بپرسید! با این حال پاسخ بله است.

امروزه از سیمان برای تولید محصولات نوین و چند منظوره همچون سمنت برد استفاده می‌شود. درست است که این محصول قدمتی چندین ساله در مراحل سفت کاری و نازک کاری ساختمان دارد، اما استفاده از آن در کشورهای پیشرفته برای تولید محصولاتی همچون سمنت برد نیز سابقه‌ای طولانی مدت دارد. 

کاربرد سیمان در تولید محصولی نوین!

فایبر سمنت برد یا همان ورق سیمانی محصولی نوین تولید شده از مواد اولیه یعنی سیمان و الیاف طبیعی و بعضا مصنوعی است. این متریال از لحاظ کیفی بسیار مقاوم بوده و در صنعت ساختمان سازی کاربردی گسترده دارد. مقاومت بالای ورق سیمانی باعث می‌شود تا بتوان از آن در هر شرایط اقلیمی استفاده کرد. سمنت برد، ورقه‌ای سیمانی با ابعاد و ضخامت‌های متفاوت است.

همین امر کاربرد محصول در زمینه‌های مختلف را امکان پذیر خواهد کرد. برای ساخت و تولید سمنت برد، از سیمان پرتلند یا سیمان معمولی و متداول استفاده می‌شود که از مقاومت بالا و قابل توجهی برخوردار است.

محصول تولید شده از سیمان و کاربری متنوع آن!

اگر بخواهیم بیشتر راجع به محصولات سمنت برد توضیح دهیم، باید بگوییم که سمنت برد یا ورق سیمانی کاربری‌های متنوعی دارد. اما باید ذکر کنیم که در مراحل نازک کاری می‌توان از این متریال به صورت گسترده استفاده کرد که شامل موارد زیر می‌شود:

• کفپوش سمنت برد
• نماپوش سمنت برد
• دیوارپوش سمنت برد
• سقف کاذب سمنت برد
• سقف شیروانی سمنت برد

ترکیبات سیمان چیست ؟

همانطور که پیش‌تر نیز اشاره شد، سیمان بر اساس مقاومت مورد نیاز در هر مرحله از ساختمان سازی، از ترکیبات متفاوتی ایجاد می‌شود. اما به طور کلی و با توجه به مواد اولیه، می‌توان این محصول را به ۴ دسته اصلی تقسیم کرد.

• سه کلسیم سیلیکات
• دو کلسیم سیلیکات
• سه کلسیم آلومینات
• چهار کلسیم آلومینو فریت

اما این دسته بندی نشان دهنده چیست؛ سیلیکات یکی از تعیین کننده‌های مقاومت در سیمان است. وجود اکسیدهای جزئی که در بالا نیز اشاره شد، مانع از خلوص سیمان شده و موجب خواص هیدرولیکی و فرم‌دهی اتمی این ماده خواهد شد. در اصل درصد و میزان سختی و مقاومت محصول را مشخص خواهد کرد.

کاربرد سه کلسیم آلومینات در این محصول، موجب ترکیب آسان آهک با سیلیس خواهد شد. ضمن این که تاثیری در مقاومت آن ندارد.

چهار کلسیم آلومینات فریت نیز که نقش هیدارتاسیون سیلیکات‌ها را بر عهده دارد، در مقایسه با دیگر موارد، به میزان کمتری در ترکیبات وجود دارد.

سیمان چیست و از چه موادی تشکیل می‌شود ؟

انواع سیمان چیست ؟

سیمان با توجه به میزان مقاومت و نیز کارآیی که دارد، به انواع مختلفی تقسیم می‌شود. اما در کل مواد اولیه و قسمت عمده سیمان مصرفی برای انواع مختلف این محصول از نوع پرتلند است. در این قسمت شما را با انواع آن آشنا خواهیم کرد.

سیمان زود سخت شونده

این محصول همانطور که از نامش پیداست، پس از ترکیب با آب واکنش نشان داده و به سرعت سفت و سخت خواهد شد. اما اگر بخواهیم از ویژگی‌های آن بگوییم شباهت بالایی به سیمان پرتلند معمولی دارد. اما از لحاظ مقاومت مدت زمان کمتری در مقایسه با نوع پرتلند نیاز خواهد داشت. به همین علت از این محصول برای سرعت بخشیدن به ساخت و ساز استفاده می‌شود.

سیمان کم حرارت

این محصول مناسب پروژه‌هایی با بتن ریزی بالا بوده که حرارت زیاد هنگام اجرا می‌تواند مشکل ساز باشد. زمان گیرایی اولیه این نوع سیمان به نسبت معمولی طولانی‌تر بوده و در مقایسه با سولفات نیز از مقاومت بالاتری برخوردار است. به همین علت به سیمان کندگیر نیز معروف است و بیشتر در مناطق گرم و جهت نگهداری بهتر بتن استفاده می‌شود.

سیمان تندگیر

این نوع سیمان در مقایسه با سیمان معمولی سریع‌تر می‌گیرد. اما از لحاظ کیفیتی و میزان مقاومت با نوع معمولی برابری می‌کند. اما اگر بخواهیم با نوع زود سخت شونده مقایسه کنیم از لحاظ گیرایی برابر بوده و در حالی که کسب مقاومت آن کندتر است. این محصول در کوتاه‌ترین زمان یتنی با مقاومت بسیار بالا ایجاد خواهد کرد و به همین علت در تعمیرات فوری سازه کاربرد بیشتری دارد.

سیمان پوزولانی

در تولید این نوع محصول از پورولان ماده سیلیس، سنگی شکل موجود در طبیعت استفاده می‌شود. این سیمان در مقایسه با نوع معمولی از مقاومت بالاتری در برابر حمله سولفات‌ها برخوردار است.

سیمان بنایی

این محصول در نازک کاری ساختمان کاربردی گسترده دارد و از ترکیب سیمان معمولی با پودر سنگ تولید می‌شود. به همین علت برای تولید بتن مناسب نیست.

انواع سیمان چیست ؟

سیمان نسوز

این نوع سیمان در برابر حرارت بالا و آتش مقاوم است. ترکیب اولیه این محصول شامل اکسید کلسیم با سایر اکسیدهاست و در صورت ترکیب با آب و مجاورت هوا، میزان سختی و مقاومت آن افزایش می‌یابد.

سیمان سفید

این محصول از لحاظ ویژگی کاملا شبیه به نوع معمولی بوده و تنها تفاوت آنها در رنگشان است. در ترکیبات این سیمان از خاک رس و درصد پایینی از منیزیم و سولفات آهن استفاده می‌شود. برای این که رنگ این محصول سفید باشد و تغییری نکند و همینطور مقاومت و دوام آن افزایش یابد، هنگام آسیاب کردن سیمان، کمی پودر سنگ کچ به آن اضافه می‌شود.

از این محصول در نازک کاری ساختمان و برای اجرای مراحل معماری استافده می‌شود. اما کاربرد گسترده آن در دیوارهای پیش ساخته و پنل‌های مخصوص برای دکوراسیون داخلی و همینطور خارجی ساختمان خواهد بود.

سیمان رنگی

این محصول همان نوع معمولی بوده و تنها میزان کمی رنگدانه‌های معدنی به آن افزوده می‌شود. کاربرد این سیمان بیشتر برای معماری داخلی است.

سیمان منبسط شونده

یکی از ویژگی‌های این محصول این است که هیچ جمع شوندگی پس از سخت شدن نخواهد داشت. به مرور زمان منبسط می‌شود و بیشتر برای داکت‌های پیش تنیده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شناخت انواع سیمان و کاربری‌های متنوع آن تاثیر بسزایی در کیفیت و طول عمر بنا خواهد داشت. ضمن این که می‌توانید بهترین نوع آن را برحسب بنا و ساختمان انتخاب نمایید. تمامی این موارد به شما کمک خواهند کرد که به بهترین شکل ممکن مراحل سفت کاری و همینطور نازک کاری را به اتمام برسانید. 

سیمان، انواع و کاربردهای آن!
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا