سفت کاری ساختمان شامل چه مراحل اجرایی می شود؟

سفت کاری ساختمان شامل چه مراحل اجرایی می شود؟

فهرست مطالب

سفت کاری ساختمان چیست ؟

سفت کاری به تمامی مراحلی از ساخت بنا گفته می‌شود که شالوده و اساس یک ساختمان را شکل می‌دهد. پس از پایان سفت کاری می‌توان تصویر کلی از نمای ساختمان تکمیل شده را دید و حتی بخش‌های مختلف آن را به وضوح تشخیص داد. این روزها متریال‌های متنوعی جهت سفت کاری یا حتی مراحل پس از آن یعنی نازکاری به بازار عرضه شده است؛ برخی محصولات مانند سمنت برد چند منظوره بوده که نیاز معمار را برای ساخت کف، سقف، دیوار و … به راحتی برآورده می‌نمایند. عملیات مربوط به این بخش از احداث بنا، از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است، چرا که استحکام بنا، در گرو کیفیت انجام این مرحله است. هر چه در کیفیت این مرحله دقت شود، در آینده، شاهد بنایی با کیفیت‌تر و مقاوم‌تر در برابر زلزله، رانش زمین، طوفان و سیل خواهیم بود.

برای مثال، اگر پی یا فونداسیون ساختمان در مرحله سفت کاری به دقت و با رعایت تمامی جوانب احتیاطی اجرا شود، در صورت وقوع سیل و عبور جریان شدید آب از پای ساختمان، تا حد زیادی، می‌توانیم از استحکام و تاب‌آوری سازه مطمئن باشیم. در غیر این صورت، با ابنیه‌ای ناکارآمد و به دنبال آن محلاتی پر خطر و ناایمن در برابر حوادث و بلایای طبیعی روبرو خواهیم بود. در سطح پایین‌تر نیز، در صورت اهمال در اجرای صحیح هر کدام از مراحل سفت کاری، مراحل بعدی کار که روی این بخش‌ها اجرا می‌شود، از کیفیت کافی برخوردار نخواهند بود. 

مراحل سفت کاری ساختمان چیست ؟

سفت کاری ساختمان شامل ۵ مرحله اساسی است:
• گودبرداری و خاکبرداری زمین:

برای شروع هر عملیات ساختمان سازی، لازم است زمین آن آماده شود. پس از تفکیک اراضی، باید با توجه به تعداد طبقات، وزن سازه، جنس خاک، شیب زمین، وضعیت آب‌های زیر زمینی و … نسبت به کندن زمین و اصطلاحاً عملیات خاکبرداری و گودبرداری اقدام نمود. در صورتی که این عملیات در مناطق مسکونی که ساختمان‌هایی در اطراف زمین مورد نظر قرار دارند، در حال اجراست، لازم است اقدامات مربوط به مهار سایر سازه‌ها و جلوگیری از ریزش آنها انجام شود تا از وقوع هرگونه حادثه ناگوار در جریان عملیات گودبرداری پی، جلوگیری شود.

 

سفت کاری ساختمان چیست ؟

• پی ریزی بنا:

مرحله دوم از سفت کاری پی ریزی یا فونداسیون بناست. برای پی ریزی روش‌ها و تکنیک‌های متفاوتی از جمله شمع کوبی، بتن ریزی مرحله به مرحله، استفاده از بلوک‌های پیش ساخته، احداث پی دینامیک (پی‌هایی که در اثر فشار وارده ناشی از زمین لرزه تا حدی از بار جانبی را خنثی می‌کنند) و … وجود دارد. ولی متداول‌ترین شیوه مورد استفاده در کشور ما، بتن ریزی با بتن مگر است. برای این منظور، بتن مگر که دارای درصد مشخصی از سیمان (کمتر از بتن مورد استفاده برای احداث سقف و کف و …) است و از ذرات درشت دانه‌تری تشکیل شده است، استفاده می‌شود.

• اجرای ستون ها:

پس از پی ریزی، باید ستون‌های اصلی سازه را بنا کنیم حال این سازه ال اس اف یا سازه‌های سنتی باشد. در این مرحله، اگر سازه بتنی برای احداث بنا استفاده شود، باید میلگردهای لازم برای احداث ستون‌های مسلح (بتن آرمه) در نقاط مختلفی از پی نصب و سپس قاب‌های مخصوص، برای قالب گیری و ساخت ستون‌ها نصب گردند. البته اگر از اسکلت فلزی برای سازه استفاده کنیم، لازم است پس از آماده سازی پی، ستون‌های اصلی که معمولاً قطورتر هستند و توان تحمل بار بیشتری را دارند، در نقاط مشخص نصب شده و سپس سایر بخش‌های سازه به این ستون‌ها متصل گردند.

• احداث سقف و کف:

پس از نصب ستون‌های اصلی و تشکیل اسکلت بنا، طبقات بن یا سقف و کف هر طبقه را اجرا می‌کنیم. برای ساخت این مرحله می‌توان از روش‌های مختلفی مانند طاق ضربی، دال بتنی، عرشه فولادی و … استفاده کرد. هر کدام از این روش‌ها مزایا و محدودیت‌های خاص خود را دارند. این هنر معمار و مهندس سازه‌ایست که به فراخور نوع بنا، روش صحیح احداث سقف و کف را انتخاب کند.

 

مراحل سفت کاری چیست ؟

• دیوار چینی:

یکی دیگر از مراحل اصلی سفت کاری ساختمان، دیوار چینی است. برای دیوار چینی می‌توان از انواع آجر، بلوکهای سیمانی پیش ساخته، پنلهای آماده، نما فایبر سمنت برد و … استفاده کرد.

اصول مهم برای سفت کاری ساختمان چیست ؟

سفت کاری ساختمان یکی از مراحل اصلی ساخت بنا است که در صورت انجام صحیح و اصولی، تا سال ها، خیال ما را از داشتن بنایی محکم آسوده می نماد. لذا دقت در طراحی و به دنبال آن کیفیت اجرا، از اصول اولیه اسن مرحله هستند. نکته قابل توجه بعدی برای سفت کاری ساختمان، انتخاب مصالح مناسب و استفاده صحیح و اصولی از آنهاست.

برای این منظور لازم است طراحان و مهندسین سازه، با افزایش اطلاعات خود در مورد متریال نوین و به‌روز معرفی شده به بازار، مانند انواع ورق‌های پیش ساخته کامپوزیتی، فولاد و بتن سبک، ورق سیمانی یا محصولات سمنت برد و … این مصالح را در جایگاه مناسب استفاده کنند، تا علاوه‌بر افزایش کیفیت ابنیه، رضایت خاطر استفاده کنندگان از این ساختمان‌های نوین را نیز جلب نمایند. ارتباط با تامین کنندگان معتبر و حرفه‌ای مصالح ساختمانی، می‌تواند گزینه‌های متنوعی را در اختیار مهندسان قرار دهد تا با استفاده از آنها، نایل به ساخت ابنیه بهتری شوند.

مواد و مصالح مورد استفاده در سفت کاری ساختمان چیست ؟

در مراحل مختلف سفت کاری مواد و مصالح گوناگونی استفاده می‌شود. هر کدام از این متریال، با توجه به ویژگی‌هایی که دارند، می‌توانند سرعت انجام کار را چندین برابر افزایش دهند. برای مثال، یکی از مصالح جدیدی که در سال‌های اخیر، مورد توجه بسیاری از معماران و مهندسین سازه قرار گرفته است، ورق سیمانی یا سمنت برد است.

از سمنت برد یا فایبر سمنت برد می‌توان برای اجرای سریع دیوارها یا احداث سقف و کف بهره برد. نکته قابل توجه در مورد این محصول ارزشمند، تنوع جنس، رنگ و طرح آن است. از انواع ساده و ضخیم‌تر این محصول، می‌توان برای سطوح داخلی و زیرین بنا، استفاده نمود.
همچنین برای اجرای دیوار پارکینگ‌ها، راهروها و یا حتی اتاق‌های داخلی، می‌توان از سقف کاذب سمنت برد یا دیگر محصولات ورق سیمانی استفاده نمود. این متریال، حال و هوای سرد، مستحکم و خاصی به فضا می‌بخشد و در صورت استفاده به‌جا و اصولی، به یک طراحی معرکه و جدید می‌انجامد. 

سفت کاری ساختمان شامل چه مراحل اجرایی می شود؟
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا