بهترین متریال برای سقف شیروانی چیست؟

بهترین متریال برای سقف شیروانی چیست؟

فهرست مطالب

سقف شیروانی (Gable roof) که با نام سقف شیب‌دار نیز شناخته می‌شوند، یکی از محبوب‌ترین انواع سقف‌ها در مناطقی با آب و هوای مرطوب و میزان بارندگی بالا هستند. این نوع سقف با شکل مثلثی به راحتی قابل تشخیص است. نه تنها در شهرهای شمالی کشور که در حومه پایتخت، بیشتر ویلاها با این سقف طراحی می‌شوند.

همین امر موجب شده تا محصولات متنوعی همچون سمنت برد برای اجرا در سقف شیروانی به بازار عرضه شود. بنابراین در این مقال از ویسمنت تصمیم گرفتیم علاوه‌بر معرفی ورق سیمانی یا فایبر سمنت برد برای اجرای سقف شیروانی، مزایای این محصول را به شما معرفی نماییم.

جوانب مثبت سقف شیروانی

سقف‌های شیروانی به راحتی آب و برف را به مسیری دیگر هدایت می‌کنند. فضای بیشتری برای سقف‌های طاقی فراهم کرده و تهویه بیشتر را امکان پذیر می‌کنند. طراحی ساده این سقف ساخت آنها را آسان‌تر و ارزان‌تر از پروژه‌های پیچیده می‌کند.

جوانب منفی سقف شیروانی

سقف شیروانی می‌تواند در مناطقی که باد شدید و طوفان دارد، مشکل ساز شود. اگر قاب‌ها با تکیه گاه‌های مناسب به درستی ساخته نشوند، ممکن است سقف به دلیل وزش شدید باد فروریزد. بادهای شدید همچنین می‌توانند باعث جدا شدن مواد از سقف‌های شیروانی شوند.

شدت باد می‌تواند در صورتی که از سمت پایین بوزد و باعث جدا شدن سقف از دیوارها شود. اگر از سقف شیبدار در مکان‌هایی که باد شدید دارند استفاده می‌شود، حتماً از محصولات مناسب استفاده کنید و پس از طوفان شدید سقف را بازرسی کنید تا آسیبی نبیند. 

مصالح پیشنهادی برای سقف شیروانی چیست؟

سقف‌های شیروانی را می‌توان تقریباً با هر نوع مصالحی از جمله: کاشی‌های آسفالته، کاشی‌های فلزی و سفالی یا بتنی پوشاند. با این وجود، اگر سقف شیروانی یک تکه نباشد، باید از کاشی کاری با کاشی‌های فلزی یا درز ایستاده پوشیده شود تا از نشت سقف در آینده جلوگیری کند. اما یکی از محصولاتی که به تازگی عرضه شده است محصولات سمنت برد یا ورق سیمانی بوده که برای اجرا در سقف شیروانی مزایای زیادی دارد. 

توجه: برای مناطق برفی توصیه می‌شود، حداقل از زاویه ۱۰ الی ۱۲ یا ۴۰ درجه استفاده کنید.

مصالح پیشنهادی برای سقف شیروانی چیست؟

مزایای سمنت برد برای سقف شیروانی چیست؟

سمنت برد شیروانی از استحکام و دوام چشمگیر آن گرفته تا ایمنی در برابر آتش، دارای مزایای عملی بسیاری است. این محصول گزینه‌ای مناسب برای اجرا در سقف شیروانی بوده، از اصلی‌ترین مواردی که باعث کاربرد آن خواهد شد را بر می‌شماریم.

مقاومت و ماندگاری گزینه اصلی برای سقف شیروانی

سمنت برد شیروانی کاملاً مقاوم در برابر پوسیدگی، کپک زدن، خزه و جلبک است. ساختار مقاوم این متریال تضمین می‌کند که سازه در اثر حرکت گرما در معرض تاب خوردن، جمع شدن یا ترک خوردن نیست. حتی بهتر، برخلاف سایر مواد بام مانند: فلز، ورق‌های سیمان الیافی زنگ نمی‌زند و در برابر آتش سوزی یا آسیب‌های شیمیایی مصون است. بنابراین لازم نیست نگران آسیب غیرمنتظره سقف سیمان الیافی خود باشید.

طول عمر بالای سقف شیروانی با سمنت برد

یکی دیگر از مزیت‌های خارق‌العاده سمنت برد سقف، عمر فوق العاده طولانی آنهاست. ورق‌های سیمانی الیافی که توانایی عمر پنجاه سال یا بیشتر را دارند، با نیاز کمی به تعمیر و نگهداری، مقاومت و کیفیت خود را برای دهه‌ها حفظ می‌کنند. این امر سیمان الیاف را به گزینه‌ای ایده‌آل برای کشاورزان یا صاحبان مشاغل تبدیل می‌کند که به دنبال سرمایه‌گذاری طولانی مدت هستند که نیاز به نگهداری کمی دارد.

تعمیر و نگهداری کم سقف شیروانی با سمنت برد

ورق سقف الیاف سیمان که کاملاً مستحکم و تقریباً در برابر هر مشکلی که معمولاً گریبان سقف‌ها را می‌گیرد، طراحی شده‌اند، عملاً به هیچگونه تعمیر و نگهداری نیاز ندارند. اگر می‌خواهید سقف الیافی سیمان مانند روز نصب زیبا بوده و عملکرد مطلوبی داشته باشد، تنها کاری که باید انجام دهید این است که هر از چند گاهی آن را تمیز کنید تا آلودگی‌ها و بقایای اضافی آن پاک شود. این کار بهتر است با کمک اسفنج نرم، آب و مواد شوینده ملایم انجام شود. با این حال نیازی به همین کار هم نخواهد بود چون رنگ متفاوت این محصول آلودگی را نشان نخواهد داد.

تهویه مناسب محیط با سقف شیروانی سمنت برد

یکی از مزایای اصلی که به ویژه برای سوارکاران یا دامداران بسیار مفید است، این واقعیت است که ورق سیمان الیاف باعث بهبود سطح تهویه ساختمان می‌شود. سقف سیمانی الیافی اگر به درستی نصب شود، توانایی تنفس سازه را افزایش می‌دهد. همچنین جریان هوای تازه و تمیز را افزایش می‌دهد و تهویه مطلوب ایجاد می‌کند. این امر آنها را به گزینه‌ای ایده‌آل برای هر کس که به سطح راحتی و کیفیت هوای داخلی علاقمند است، تبدیل می‌کند.

نصب آسان سقف شیروانی با ورق سیمانی

خوشبختانه نصب ورق سقف الیاف سیمان در واقع بسیار آسان است. این به دلیل وزن کم آنهاست که باعث می‌شود تا حمل و نقل آسان باشد. علاوه‌بر این، اندازه بزرگ موجود در این ورق‌ها موجب سرعت بخشیدن به نصب سقف شیروانی خواهد شد. ورق‌های سیمانی الیافی که محصولی دوستدار طبیعت بوده و به محیط زیست آسیب وارد نخواهد کرد، نیازی به ابزار نصب خاصی ندارند. اما بهتر است توسط افراد حرفه‌ای نصب و اجرا شود.

نفوذ ناپذیر در برابر بخار

جنبه دیگری که سقف سیمانی الیافی را برای ساختمان‌های مزرعه و اصطبل ایده‌آل می‌کند، نحوه ایجاد فضای امن و راحت در محیط زیر سقف است. این امر به دلیل نفوذپذیری بخار حاصل می‌شود. زیرا این محصول می‌تواند اثر رطوبت اضافی موجود در سطح سقف را در هوا پراکنده کند. این ورق‌ها همچنین قادر به مبارزه با تراکم و رطوبت، جلوگیری از مشکلات ساختاری مربوط به رطوبت همچون کپک یا قارچ هستند.

مزایای سمنت برد برای سقف شیروانی چیست؟

مقاوم در برابر گسترش آتش

یک ویژگی بسیار مهم که باید به آن توجه داشت این است که ورق‌های سقف الیاف سیمان نمی‌سوزند و در واقع به طور فعال با گسترش شعله‌های آتش مبارزه می‌کنند. به عنوان مثال ورق‌های سقف الیاف سیمان مقاومت در برابر آتش است که به معنای اشتعال محدود و مقاومت در برابر گسترش شعله است.

مقاوم در برابر هوازدگی

ورق سقف الیاف سیمان به لطف توانایی چشمگیر در دفع آب، مقاومت در برابر آب و هوا نیز دارند. این بیشتر به دلیل استفاده از شن و ماسه در ساخت آنهاست که حتی در گرمای شدید، سرما یا طوفان مقاومت ایجاد می‌کند. علاوه‌بر این، ورقه‌های سیمان الیاف نیز در برابر اشعه ماورا بنفش کاملاً مقاوم هستند، بدون اینکه خطر کمرنگ شدن، تغییر رنگ یا آسیب در اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید را داشته باشند.

ظاهر بصری

با وجود ماهیت سودمندانه، بسیاری دریافتند که ورق‌های الیاف سیمانی، زیبایی شناسی ساده اما قابل توجهی ارائه می‌دهند. ظاهر بی‌انتها و سنتی آنها به ویژه به ساختمان‌ها و املاک موجود در کشور مانند: ساختمان‌های مزرعه، مزارع و سایر موارد کمک می‌کند. آنها همچنین در طیف گسترده‌ای از رنگ‌های نهایی موجود هستند تا انعطاف پذیری بیشتری در اجرای سقف مناسب برای شما ایجاد کنند.

عایق صدا

یکی از جنبه‌های سقف که توسط بسیاری نادیده گرفته می‌شود، عایق صداست. سیمان الیاف سطح فوق‌العاده‌ای از عایق صوتی را ارائه می‌دهد. در حقیقت، هنگام آزمایش در بارندگی‌های شدید، ورق‌های سیمان الیاف از نظر میزان جذب صدا بسیار بهتر از گزینه‌های مانند فلز عمل می‌کنند. این به عنوان مثال در زمستان یا در گرمای تابستان.

پایداری

سرانجام، ورق‌های سقف الیاف سیمان بسیار با دوام هستند که برای بسیاری از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود. این به دلیل ساخت و ساز عمدتاً طبیعی آنها و مقدار کم انرژی مورد نیاز برای تولید آنهاست. این باعث می‌شود ورق‌های سیمانی الیافی برای هر کسی که می‌خواهد هنگام انتخاب بعدی سقف از محیط زیست محافظت کند، ایده‌آل باشد.

در نتیجه

ورق‌های سقف الیاف سیمان یک راه حل بسیار عملی است که طیف وسیعی از مزایا را ارائه می‌دهد که سایر مواد کاربردی برای سقف شیروانی به راحتی نمی‌توانند. با مزایای خارق‌العاده در مقاومت، دوام، ایمنی، طول عمر و قابلیت اطمینان، درک اینکه چرا بسیاری از مردم سیمان الیافی را انتخاب می‌کنند، بسیار آسان است. آنها برای هر کسی که به سطح بالایی از عملکرد، نتایج طولانی مدت و زمانی برای نگهداری بیش از حد ارزش دارد، ایده‌آل هستند. محدوده ورق‌های سقف سیمان الیافی با کیفیت بالا را امروز بررسی کنید. 

بهترین متریال برای سقف شیروانی چیست؟
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا