انواع نما ساختمان و بررسی آنها!

انواع نما ساختمان و بررسی آنها!

فهرست مطالب

با نگاه به ساختمان اولین چیزی که جلب توجه خواهد کرد، نمای آن است که نشان دهنده هویت ساختمان به شمار می‌آید. نما و ظاهر بنا همیشه نقش مثبتی در جذابیت آن داشته و همینطور شکل دهنده چهره اصلی شهر است؛ به همین علت امروزه به طراحی و اجرای نما اهمیت بسیاری داده می‌شود. هنگامی که شما تصمیم به اجرای نمای ساختمان می‌گیرید، باید موارد اساسی را بررسی نمایید تا بتوانید بهترین مصالح و ایده‌آل‌ترین طرح را انتخاب نمایید. وجود متریال‌های نوین همچون: سمنت برد، چوب پلاست، ترموود، کامپوزیت و … همچنین انتخاب را سخت‌تر خواهد کرد. آشنایی با انواع مصالح ساختمانی موجود برای طراحی نما قبل از هر اقدامی به شما کمک شایانی خواهد کرد.

نما سازی ساختمان با مصالح متفاوت!

در نما سازی ساختمان با توجه به این که لایه‌ای محافظ محسوب می‌شود و به طور مستقیم با عوامل محیطی در ارتباط است، انتخاب مصالح مقاوم حرف اول را خواهد زد. برای کاربرد متریال‌هایی همچون: محصولات ترمووود، محصولات سمنت برد، محصولات کامپوزیتی یا سایر محصولات، دقت به مواد اولیه هنگام ساخت و بررسی مقاومت آنها باعث می‌شود تا ساختمان شما در برابر هرنوع آسیبی مقاوم باشد. در این بخش سما را با اصلی‌ترین متریال‌های قابل استفاده در طراحی نما آشنا خواهیم کرد. 

نما سمنت برد

شاید شما اولین بار باشد که اسم این محصول را شنیده‌اید، اما ورق سیمانی یا سمنت برد سالیان است که در کشورهای اروپایی و آمریکایی مورد استفاده قرار گرفته است و علت این امر مقاومت آن در برابر موارد متعدد است. نما فایبر سمنت برد یا نما ورق سیمانی ساخته شده از سیمان و الیاف طبیعی بوده که آسیبی به محیط زیست وارد نخواهد کرد. 

این محصول نوین بسیار با کیفیت بوده و حتی در شرایط اقلیمی متفاوت حتی با رطوبت بالا، دوام طولانی مدت خواهد داشت. سمنت برد همچنین محصولی چند منظوره بوده که نه تنها به عنوان نما کاربرد دارد، که می‌توان جهت اجرای: سایدینگ سمنت برد، سقف کاذب، کفپوش، سقف شیروانی، دیوارپوش و سایر موارد از آن استفاده کرد. علاوه‌براین در مقایسه با سایر محصولات قیمتی مقرون به صرفه دارد. 

نما سازی ساختمان با مصالح متفاوت!

نما چوب

نما چوب از انواع نما ساختمان محسوب می‌شود که با مصالح متفاوتی از چوب طبیعی گرفته تا چوب پلاست، ترمووود و چوب مصنوعی طراحی و اجرا می‌شود. اما قبل از اجرای این نما باید بهترین مصالح را برای این منظور انتخاب کنید، زیرا اصولا چوب طبیعی یا ترمووود آنطور که باید از مقاومت بالایی در برابر شرایط اقلیمی متفاوت یا شرایط فیزیکی یا محیطی برخوردار نیستند. بهترین گزینه برای اجرای نمای چوبی استفاده از محصولات کامپوزیتی‌ست که شباهت بالایی به چوب طبیعی دارند. برای مثال وجود درصدی از پلاستیک در مواد اولیه چوب پلاست، مقاومت آن را به نسبت چوب طبیعی یا ترمووود چندین برابر خواهد کرد.

نما آجر

نما آجر یکی از مصالح سنتی به شمار می‌آید و همانطور که پیداست متریال اصلی برای اجرای آن آجر است. البته این روزها نمونه‌های مدرن آجر به بازار عرضه شده که طرفداران بسیاری را به خود جلب نموده است. یکی از ویژگی‌های نما آجر تنوع بسیار بالای آن در ظاهر آجرها و اجرای طرح‌های متفاوت با این متریال است. این نما قابلیت ساخت طرح‌های سنتی و همچنین دکوراتیو را داشته و همین باعث می‌شود تا نمایی متفاوت خلق کرد.

نما کامپوزیت

نما کامپوزیت از انواع نماهای قابل اجرا با مصالح کامپوزیتی یا به بیانی ساده‌تر مصالحی که با استفاده از چند مواد اولیه متفاوت تولید شده‌اند، انجام می‌شود. این متریال‌ها اصولا از وزن سبکی برخوردار بوده و به دلیل استفاده از چند مواد اولیه، مقاومت بالایی نیز دارند. به همین علت می‌تواند انتخاب مناسبی برای نما باشد. روش اجرا همچون دیگر متریال‌ها از جمله سمنت برد و چوب پلاست به صورت نمای خشک است. ضمن این که از رنگبندی‌های متنوع و اجناس متفاوت برخوردار است؛ برای مثال: چوب پلاست، ورق آلومینیومی از این نوع متریال به شمار می‌آیند. این محصول قابلیت اجرای نماهای مدرن را به شما می‌دهد و نوع آلومینیومی آن بیشتر در ساختمان‌های اداری کاربرد دارد.

انواع نما ساختمان با متریال‌های متفاوت

نما سنگ

نما سنگ نیز از سری محصولاتی بوده که سال‌ها مورد استفاده قرار گرفته است؛ استفاده از سنگ در طراحی نما این روزها طرفداران بسیاری دارد. با این حال سختی اجرای آن و قیمت بالای متریال در مقایسه با سایر متریال‌ها باعث تمایز آن شده است. یکی از پرطرفدارن‌ترین سبک نما که با استفاده از انواع سنگ مرمر، تراورتن، گرانیت و … اجرا می‌شود، نمای رومی یا کلاسیک است. از مزیت‌های این محصول می‌توان به مقاومت بسیار بالای آن در برابر عوامل فیزیکی- محیطی (باد، باران، نور خورشید و …) اشاره نمود.

نما شیشه

نما شیشه ساختمان بسیار متفاوت خاص است و همین امر باعث می‌شود تا کمتر کسی از این تریال برای اجرا و طراحی نما استفاده نماید. این نوع نما که به نمای شیشه کرتین وال نیز معروف است، بیشتر مناسب فضاهایی‌ست که نیاز به تامین نور اساسی دارند. یکی از پرکاربردترین انواع شیشه برای استفاده در نما شیشه رفلکس و شیشه سکوریت است. این متریال در صورتی که برای نما استفاده شود، موجب بازتاب نور شده و گرمای لازم برای محیط را نیز فراهم خواهد کرد.

نما سرامیک

نما سرامیک با دو روش خشک یا با استفاده از چسب اجرا می‌شود؛ این نما عایق رطوبتی و همینطور ضد حریق است. با این حال از سری متریال‌هایی با طرفداران خاص به شمار می‌آید. این نما در برابر یخزدگی مقاوم بوده اما از معایب آن می‌توان به شکستگی در اثر برخوردهای احتمالی اشاره کرد که ظاهری نا زیبا ایجاد خواهد کرد. 

انواع نما ساختمان و بررسی آنها!
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا