انواع ساختمان از نظر کاربری کدامند ؟

انواع ساختمان از نظر کاربری کدامند ؟

فهرست مطالب

هنگامی که صحبت از مسکن پایدار و توسعه زیرساخت‌ها می‌شود، مهم است که همه قبل از قدم برداشتن در این جهت، از انواع مختلف ساختمان و معنی آنها آگاه باشند. این که آیا یک فرد در حال ساخت یک خانه جدید است یا یک سازنده در حال توسعه یک شهر، هر سازنده نیاز به دانش مناسب دارد تا بتواند مطابق با مقررات دولت ساخت و سازی دقیق انجام دهد. با ویسمنت برای آشنایی با انواع ساختمان از نظر کاربری همراه باشید. 

ساختمان چیست؟

با تعریف ساختمان آشنا شوید:

ساختمان سازه‌ایست که با استفاده از مصالح و متریال‌های متنوع و برای کاربری‌های متفاوت از جمله: مسکونی، تجاری، صنعتی یا اهداف دیگر ساخته می‌شود. زیرساخت‌های موجود در ایجاد یک ساختمان به شرح زیر است:

سفت کاری ساختمان که شامل: زیرسازی و فونداسیون، پایه‌ها، دیوارها، کف، سقف، دودکش، سازه‌های لوله کشی و زهکشی، سازه‌های ثابت و غیره

ایوان‌ها یا حیاط‌های موجود در ساختمان، بالکن‌ها، قرنیزها، تاقچه‌هایی که از دیوارهای خارجی آنها فراتر رفته و غیره

تمام اجزای مختلف سازنده ساختمان یا هر سازه متصل به آن مانند: نرده‌ها یا دیوارهای مرزی اطراف یک منطقه، زمین یا ساختمان، علائم یا سازه‌های خارج یا بالای دیوارهای مرزی و غیره

بعلاوه، دولت انواع ساختمان‌ها را براساس معیارهای مختلف، بسته به نوع استفاده طراحی و ارتفاع، استانداردهای ایمنی و سایر ویژگی‌ها، به شرح زیر طبقه بندی کرده است:

انواع کاربری ساختمان

انواع کاربری ساختمان

ساختمان مسکونی پرکاربردترین کاربری ساختمان

ساختمان سازی که با اهداف عادی انجام می‌شود و فعالیت‌های زندگی روزمره را تسهیل می‌کند، ساختمان با کاربری مسکونی است. این بناها عموما شامل یک یا چند محل اقامت خانوادگی، آپارتمان و گاراژهای خصوصی می‌شوند. ساختمان با کاربری مسکونی خود به دو دسته آپارتمان و ویلایی تبدیل می‌شود. بنابراین اگر شخصی تصمیم به ساخت بنای مسکونی داشته باشد، ابتدا باید بدنبال مجوزها از وزارت راه و شهرسازی با کاربری مسکونی باشد. قطعا زیرسازی و ساخت بنای مسکونی بسیار متفاوت از دیگر کاربری‌ها خواهد بود. 

ساختمان با کاربری آموزشی

موسسات آموزشی مانند مدارس یا دانشگاه‌ها کاربری آموزشی را در اختیار دارند و توسط یک هیئت مدیره که عموما وابسته به دولت هستند ساخته می‌شوند. این ساختمان ترکیبی از فعالیت‌های آموزشی و تفریحی بوده که با هدف پرورش ایجاد خواهند شد. بنابراین هرگونه بنایی که به شما خدمات آموزشی ارائه می‌دهد از این دست کاربری هستند. ضمن این که این بناها به صورت خصوصی امکان ساخت دارند.

ساختمان با کاربری دولتی- نهادی

چنین بناهایی شامل ساختمان‌هایی است که برای اهداف خاص، توسط دولت ساخته شده‌اند. این ساختمان‌ها شامل مراکز درمان پزشکی مانند: درمان بیماری‌های جسمی یا روحی، بیمارستان‌های کودکان، خانه‌های سالمندان، مراکز مراقبت از زنان بی سرپرست یا زنان رها شده، سالن‌های اجتماعات یا مجتمع‌هایی است که برای فعالیت‌های فرهنگی یا اماکن مذهبی در نظر گرفته شده است.

ساختمان چیست؟

ساختمان با کاربری اجتماعی

بنا و ساختمان‌هایی که در آن اجتماعات عمومی برای اهداف تفریحی، اجتماعی، مذهبی- میهنی، غیرنظامی، مسافرتی یا سایر موارد مشابه برگزار می‌شود. ساختمان‌هایی مانند: سالن‌های سینما، تئاترهای نمایشی، سالن اجتماعات، ساختمان‌های شهرداری، سالن‌های نمایش، سالن‌های نمایشگاه، موزه‌ها، سالن‌های برگزاری … از این دست کاربری هستند.

ساختمان با کاربری تجاری

این نوع ساختمان‌ها با هدف ایجاد کسب و کار بنا خواهند شد. مراکز خرید، رستوران، دفاتر بیمه و خدماتی، بوتیک و مغازه، آژانس مسافرتی و از این دست موارد همگی از جمله ساختمان‌هایی با کاربری تجاری هستند. ضمن این که ساختمان‌های صنعتی با فعالیت‌های صنفی جزء این کاربری محسوب می‌شوند. یکی از مهم‌ترین مسایلی که برای داشتن ساختمان با کاربری تجاری باید مورد توجه قرار گیرد، مجوز شهرداریست.

ساختمان با کاربری اداری

ساختمان‌هایی که هرگونه فعالیت اداری در آنها انجام می‌شود، دارای کاربری اداری هستند. دفاتر اداری از جمله دفتر خرید و فروش ملک، خودرو و … از این دست هستند. این بناها اجازه نصب تابلو ندارند.

ساختمان با کاربری صنعتی

ساختمان‌های بنا شده در شهرک‌های صنعتی و همچنین ساختمان‌هایی با هرگونه فعالیت صنعتی که شامل تولید، توزیع و انبار شوند، دارای مجوز با کاربری صنعتی هستند. این املاک بیشتر در خارج و حومه شهر ساخته می‌شوند.

با تعریف ساختمان آشنا شوید:

ساختمان با کاربری ورزشی

همانطور که مشخص است، این بناها خدمات ورزشی ارائه می‌دهند. از جمله می‌توان به: باشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی (والیبال، بسکتبال و …) استخر سرپوشیده و روباز، استادیوم، باشگاه‌های چند منظوره برای پیاده روی و … اشاره نمود.

با توجه به موارد ذکر شده می‌توان گفت بعضا هربنایی قبل از ساخت نیاز به مجوز کاربری مخصوص دارد. به همین علت قبل از هر اقدامی باید کاربری بنای مورد نظر مشخص شده و از اداره راه و شهرسازی مجوز لازم برای ساخت و اجرای آن گرفته شود.

علاوه‌براین اینها پس از ساخت بنا متناسب با نوع کاربری آن، نمای اجرا شده متناسب با کاربری از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود. همانطور که می‌دانید نمای ساختمان نشان دهنده هویت آن است. بنابراین هنگامی که کار ساخت به اتمام می‌رسد شما باید بهترین متریال را برای اجرا به عنوان نما انتخاب کنید.

معرفی محصولی نوین برای اجرای نمای ساختمان با کاربری‌های متفاوت!

سمنت برد محصولی نوین و چند منظوره بوده که از سیمان و الیاف طبیعی تولید می‌شود. این متریال دوستدار طبیعت، گزینه مناسبی برای نمای ساختمان، کف و سقف است. از دیگر مزایای این محصول می‌توان به اجرای خشک آن اشاره نمود. برای نصب فایر سمنت برد در زمینه‌های متعدد همچون نمای سمنت برد از زیر سازی و شاسی کشی استفاده می‌شود. به همین علت نیازی به ملات نخواهد داشت. 

انواع ساختمان از نظر کاربری کدامند ؟
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا