نوسازی ساختمان چیست و چگونگی انجام آن!

نوسازی ساختمان چیست و چگونگی انجام آن!

فهرست مطالب

آیا ساختمان شما کمی قدیمی شده است؟ شاید سیستم گرمایشی آنطور که باید عمل نکند یا نمای آن آسیب دیده و عایقی مناسب نباشد؟ تمامی این موارد شاید دلایلی باشد برای اینکه بخواهید یک بازسازی یا نوسازی ساختمان را در نظر بگیرید. به عنوان مثال می‌توانید بنا را با سیستم گرمایشی نوین و طبق تکنولوژی مدرن و نقشه‌های کف بازسازی کنید. شما برای بهبود بهره‌وری انرژی و طراحی یک ساختمان به برنامه‌های خوب بازسازی و بودجه مناسب نیاز دارید.

ساختمان‌های قدیمی بسیاری وجود دارند که به فنآوری روز مجهز نیستند. نتیجه این امر: سطح بالای مصرف انرژی، هزینه‌های بالای گرمایش، کاهش کیفیت زندگی و آسیب رساندن به آب و هوا و محیط زیست خواهد بود.
در این مطلب از ویسمنت شما را با نوسازی و رعایت مواردی اساسی برای انجام آن آشنا خواهیم کرد.

نوسازی ساختمان چیست ؟

نوسازی ساختمان به عنوان مرمت سازه‌ای و فنی یا نوسازی یک یا چند طبقه یا حتی کل ساختار موجود تعریف می‌شود. از یک طرف، می‌تواند بر روی تعمیر و نگهداری تمرکز کند، همچنین برطرف کننده نقص (نوسازی نسبی) است. غالباً، تجهیزات و فناوری ساختمان با طراحی مدرن (بازسازی کامل) جایگزین و تکمیل می‌شود. برای مثال این روزها نمای بیرونی یکی از قسمت‌های ساختمان که نوسازی آن با استقبال روبرو شده است. وجود محصولات مدرنی همچون: فایبر سمنت برد نما یا سایدینگ سمنت برد که مزایای بسیاری دارد موجب شده تا طراحی‌های متفاوتی در نمای انواع ساختمان مشاهده کنیم. 

به عنوان بخشی از نوسازی، پوسته بیرونی ساختمان، دیوارها، سقف و کف اغلب دارای عایق حرارتی است. به‌علاوه، پنجره‌ها و درها، سیستم گرمایشی، برق و تجهیزات بهداشتی معمولاً هنگام بازسازی، برداشته یا تعویض می‌شوند. شما می‌توانید تنها بخش یا حتی کل ساختمان را بازسازی کنید. این به میزان آسیب و سن بنا بستگی خواهد داشت. 

بهترین مصالح ساختمانی برای نوسازی ساختمان چیست ؟

در گذشته، ساختمان سازی با مصالح مختلف ساخته می‌شدند. بنابراین لازم است که در مورد محصولاتی که هنگام کار بر روی بناهای قدیمی استفاده می‌کنید، دقیق فکر کنید. ساختمان‌هایی که به طور سنتی ساخته شده‌اند، عموما از مواد نرم، نفوذ پذیر و انعطاف پذیر ایجاد شده‌اند. به طور معمول ملات‌های خاکی، آهکی یا سفالی و گچ‌هایی که آجرهای نرم، سنگ یا الوار را به هم متصل می‌کنند، بسیار مورد کاربرد بوده است.

نوسازی ساختمان چیست ؟

این ساختمان‌ها مانند سازه‌های مدرن مانع بخار یا غشای ضد رطوبت نیستند، اما از طریق جذب و تبخیر، رطوبت را به روشی دیگر مدیریت می‌کنند. این به عنوان قابلیت تنفس شناخته می‌شود و قبل از انجام هرگونه کار نوسازی، مهم است که این مفهوم را درک کنید.

شما باید اطمینان حاصل کنید که مواد استفاده شده باعث تنفس ساختمان می‌شود. بیشتر محصولات مدرن این کار را می‌کنند زیرا به روش‌های نوین نصب می‌شوند. مسئله این است که بسیاری از محصولاتی که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرند، به ویژه محصولات حاوی سیمان، سفت و سخت هستند. بنابراین با ساختار اساسی بسیار انعطاف پذیر ساختمان‌های قدیمی سازگار نیستند.

بنابراین باید به دنبال متریال‌هایی همچون محصولات سمنت برد یا ورق سیمانی الیاف دار باشید که علاوه‌بر مقاومت بالا، انعطاف پذیر نیز هستند. علت این مسئله کاربرد الیاف طبیعی در ساختار این متریال است. استفاده از مواد نامناسب می‌تواند منجر به ترک خوردگی، نفوذ آب و حتی خرابی سازه شود. این مشکلات علاوه‌بر اینکه برای ساختمان بد است، یک محیط زندگی بسیار ناسالم برای ساکنان ایجاد می‌کند.

نوسازی ساختمان و تاثیر آن در صرفه جویی مصرف انرژی

نوسازی‌های مربوط به کاهش مصرف انرژی در ساختمان‌های غیر مسکونی اصولا با سرعت بیشتری انجام می‌شود. زیرا آنها معمولاً به انرژی بسیار بیشتری نسبت به ساختمان‌های مسکونی نیاز دارند و عدم توجه به این مسئله هزینه‌ای گزاف در بر خواهد داشت. برای مثال کفپوش سمنت برد گزینه‌ای مناسب برای ساختمان‌های اداری- تجاری به شمار می‌آید؛ زیرا دوستدار محیط زیست بوده و هم اینکه عایقی مناسب است. نوسازی حرفه‌ای و فنآوری مدرن ساختمان می‌تواند، مصرف انرژی را تا ۸۰ درصد کاهش دهد.

هدف اصلی از نوسازی البته اجرای اقدامات صرفه جویی در انرژی است. با این حال، تغییر کاربری ساختمان نیز ممکن است دلیلی برای بازسازی آن باشد. به عنوان مثال، اگر ساختمان هنگام تبدیل به مهد کودک از استانداردهای مدرن ایمنی و ضد حریق برخوردار نباشد، نیاز به نوسازی دارد. همچنین ممکن است برای ایجاد دسترسی بدون مانع و ایجاد ساختمانی مناسب برای افراد معلول برای زندگی و کار، نوسازی انجام شود.

ساختمان‌های قدیمی از چه ساخته شده‌اند؟

ساختمان‌هایی که نیاز به نوسازی و بازسازی دارند عموما از منابع طبیعی و به صورت محلی ساخته شده‌اند. این بناهای قدیمی معمولاً فاقد یکنواختی و ناهمواری بوده و دارای علائمی همچون پوسیدگی و ساییدگی هستند.

بهترین مصالح ساختمانی برای نوسازی ساختمان چیست ؟

از چه مصالحی برای نوسازی ساختمان استفاده کنید؟

انتخاب محصولاتی که با آرایش و ساختار موجود ساختمان سازگار باشد، بسیار مهم است. باید قابلیت تنفس را در نظر بگیرید، اما قابلیت‌های انعطاف پذیری و پایداری ابعادی نیز باید مشابه مواد رابط اصلی باشد تا از بروز مشکلاتی مانند ترک خوردگی و لایه سازی جلوگیری شود. به‌علاوه، تأثیر بصری را فراموش نکنید. تطبیق رنگ، بافت و سبک می‌تواند برای حفظ شخصیت و احساس خانه شما مهم باشد.

نوسازی ساختمان با رعایت اصول!

برای نوسازی ساختمان‌های قدیمی، انتخاب مواد متفاوت است، به ویژه برای نمای خارجی. شما به احتمال زیاد از روش‌های مدرن ساخت استفاده می‌کنید، بنابراین سازگاری عملکرد و تنفس لازم نیست. در عوض، انتخاب‌های شما براساس زیبایی و طراحی انجام می‌شود.

ایجاد یک پسوند متضاد و معاصر اغلب کاملاً مناسب است و سعی در تطبیق کار جدید دقیقاً با اثر قبلی با استفاده از همان سبک، تقریباً هرگز مناسب نیست. موفق‌ترین نتایج معمولاً مواد مشابه ساختمان قدیمی را در یک طراحی متضاد ترکیب می‌کنند تا عناصر از نظر بصری به هم پیوند خورده اما از هم متمایز باشند.

استفاده از موادی مانند: ورق سیمانی، آجرهای دست ساز، کاشی‌های سفالی و سرب می‌تواند بسیار موثر باشد. کیفیت کار دستی، اصالت و توجه به جزئیات برای کارکرد صحیح این رویکرد ضروری است. انتخاب ملات، سازه‌ها و جزئیات ساخت و ساز می‌تواند به اندازه آجر، کاشی و چوب مهم باشد.

مواد طبیعی مانند گچ‌های سفالی یا آهک دارای ویژگی‌های صوتی بسیار متفاوت از محصولات مدرن هستند به این دلیل که دارای قابلیت‌های بافندگی دما و رطوبت هستند. این عوامل احساس راحتی متمایز و متفاوتی ایجاد می‌کنند.

اگر تغییرات داخلی جدید، سخت‌تر و مدرن‌تر از ساختمان اصلی باشد، با حرکت افراد از یک به دیگری، می‌تواند تغییر ناخوشایند ایجاد کند. عنصر جدید نسبت به قسمت قدیمی ساختمان احساس راحتی می‌کند. برای جلوگیری از این امر می‌تواند ایده خوبی باشد که با استفاده از مواد قدیمی برای طراحی داخلی، همان عنصر ساخت جدید را ادامه دهید.

عایق بندی ساختمان با نوسازی

همین اصول تنفس و مدیریت رطوبت در مورد محصولات عایق نیز وجود دارد که می‌توان آنها را به صورت بخار باز یا بسته توصیف کرد. اکثر سیستم‌های مدرن نوع دوم هستند. آنها اجازه عبور بخار آب را نمی‌دهند، این بهترین گزینه برای انتخاب مصالح مدرن است.

در هر صورت توصیه ما کاربرد متریالی مقاوم بوده که علاوه‌بر استحکام در برابر عوامل بیرونی نیز دوام آورده و طول عمر بالایی داشته باشد.

نوسازی ساختمان چیست و چگونگی انجام آن!
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا