نمای کلاسیک چیست ؟

نمای کلاسیک چیست ؟

فهرست مطالب

همانطور که می‌دانید نمای ساختمان یکی از بخش‌های اصلی هر بنا به شمار می‌آید. بنابراین تاثیر مستقیم و بسزایی در زیباشناسی و چهره شهر خواهد داشت. برخورد متقابل افراد در نگاه اول باعث جلب توجه به بنا و ساختمان خواهد شد. این نمای ساختمان است که نه تنها زیبایی بلکه کارآمدی آن را مشخص خواهد کرد. بنابراین هرچه بیشتر به این امر توجه شود، در واقع بیشتر مخاطب را به سمت خود جلب کرده و نیز ارزش ملک را افزایش خواهد داد که در نهایت به زیبایی شهر ختم خواهد شد. در این مطلب از ویسمنت قصد داریم شما را با نمای کلاسیک بیشتر آشنا نماییم.

امروزه با سبک‌های مختلفی از معماری روبرو هستیم که از جمله می‌توان به معماری مدرن، اسلامی، کلاسیک و … اشاره نمود. معماری کلاسیک نیز یکی از سبک‌هایی محسوب می‌شود که در گذشته بسیار مورد توجه بوده اما امروزه وجود محصولات مدرن باعث شده تا افراد بیشتر به سمت معماری مدرنیته جذب شوند. برای مثال نمای مدرن به خصوص در کشور ما طرفداران بسیاری را به خود جلب نموده است که از جمله می‌توان به نما سمنت برد اشاره کرد.

نمای کلاسیک پیش‌تر به علت نزدیکی به معماری سنتی، گزینه‌ای مناسب برای بناهایی با متراژ بالا محسوب می‌شده است. با این حال در ساختمان‌های کوچک نیز قابل اجراست. کاربرد مصالح مقاوم باعث استحکام بالای این نوع نمای ساختمان شده، ضمن اینکه نمادی از قدرت است. به همین دلیل اجرای این سبک نما نیاز به تجربه بالا در کنار هزینه هنگفت همراه با اجرای مصالح سنتی به خصوص سنگ با روش نصب قدیمی است. با این حال دیگر در کمتر بناهایی می‌توان اثری از این نوع نمای ساختمان مشاهده کرد.

نمای کلاسیک با سمنت برد !

سمنت برد یا ورق سیمانی در کشور ما محصولی نون است اما در کشورهای اروپایی و آمریکا خیلی سال است به عنوان محصولی اصلی و پایه در اجرای نمای ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از کاربردهای سایدینگ سمنت برد اجرا در نمای کلاسیک است. همانطور که در تصاویر مشاهده می‌کنید نمای اصلی ساختمان و همینطور سقف شیروانی با استفاده از فایبر سمنت برد طراحی و اجرا شده و دیگر عناصر نمای کلاسیک برای تکمیل طرح اجرا شده است.

سایدینگ نوعی نما بوده که در کشورهای پیشرفته بسیار مورد استقبال است. به خصوص که روش نصب آن خشک  بدون نیاز به آب و ملات است. این نوع نمای ساختمان هم در نمای کلاسیک کاربرد دارد و هم در نمای مدرن و این یکی از ویژگی‌های اصلی سمنت برد محسوب می‌شود.

نمای کلاسیک با سمنت برد !

نمای کلاسیک چیست ؟

نمای کلاسیک همانطور که از نامش پیداست، سبک سنتی از سازه‌های ایران و روم باستان است. این نوع نمای ساختمان با جزئیاتی بسیار همراه با شکوه و تجمل گرایی نمایان می‌شود که سیر گسترده‌ای از تاریخ معماری را در بر خواهد گرفت. سر ستون‌ها و طاق‌های عظیم در معماری ایران و روم باستان یکی از مشخصه‌های این سبک بوده که در طراحی‌های نمایان می‌شود. نمای کلاسیک در واقع بخشی از فرهنگ معماری سنتی یک کشور بوده که دلالت بر هویت اصلی آن کشور داشته است. برای مثال ساختارهای قبل از میلاد در زمان هخامنشیان تا بناهای تاریخی دوران صفویه و قاجار به صراحت سبک معماری کلاسیک در ایران باستان را بازگو می‌نمایند.

این سبک از نمای ساختمان را می‌توان یکی از مجلل‌ترین و گران قیمت‌ترین نماهای ساختمان بر شمرد. نمای کلاسیک طرفداران خاص خود را دارد، با این حال امروزه نمای مدرن یکی از رقیبان اصلی این سبک محسوب می‌شود. نمای کلاسیک شاید یکی از سبک‌های محبوب برای ظاهر ساختمان بوده که از قدیم تا به امروز مورد استقبال واقع شده اما این روزها دیگر سبک‌ها به راحتی جایگزین این سبک شده‌اند.

تفاوت نمای مدرن و کلاسیک بسیار واضح و گویا بوده و به راحتی نوع سبک را نشان می‌دهد. ساختمان‌های کلاسیک در دوران باستان معمولاً از مرمر یا سنگ‌های جذاب و بادوام دیگر ساخته می‌شدند، اما از آن زمان تا کنون با آجر، بتن و سنگ نیز ساخته شده‌اند. حال آنکه در سبک مدرن از مصالح نوین همچون سمنت برد یا شیشه و چوب استفاده می‌شود.

نمای کلاسیک را انتخاب کنیم یا مدرن !

شاید برای شما پیش آمده باشد که در انتخاب نما برای بنا یا ساختمان دچار تردید شده باشید. اما باید بگوییم که سبک معماری کلاسیک یا نمای کلاسیک دیگر مثل سال‌های قبل طرفدار ندارد. بیشتر افراد به دلیل ویژگی های نمای مدرن بدنبال اجرای این سبک از نما هستند. زیرا این نما هم در کمترین زمان ممکن نصب خواهد شد و هم برای اجرای آن از متریال‌های مدرن و به اصطلاح کامپوزیت استفاده می‌شود.

نمای مدرن اصولا با متریال‌های دوستدار محیط زیست اجرا می‌شوند و همین مانع از آسیب به طبیعت خواهد شد. ضمن اینکه این مصالح قابلیت استفاده نه تنها در نمای مدرن که در دیگر سبک‌ها را دارند. به راحتی نصب خواهند شد زیرا عموما روش نصب خشک دارند و بدون نیاز به آب و ملات اجرا می‌شوند.

خصوصیات نمای کلاسیک چیست ؟
خصوصیات نمای کلاسیک چیست ؟

خصوصیات نمای کلاسیک چیست ؟

قرینگی در عناصر قابل اجرا یکی از مشخصه‌های اصلی این سبک از نما به شمار می‌آید. نمای ساختمان‌های کلاسیک معمولاً متقارن بوده، به این صورت که ستون‌ها و پنجره‌ها با فاصله‌ای مشخص از یکدیگر و به صورت متقارن در نما تعبیه شده‌اند. ضمن اینکه در کشورهای پیشرفته از سقف شیروانی سمنت برد برای این نوع نمای ساختمان استفاده می‌شود.
این نما دارای عناصر اصلی بوده که در بیشتر طراحی‌ها اجرا می‌شود، از جمله عبارتند از:

• سر ستون‌های تزئینی بیشتر در بخش ورودی بنا
• قوس‌های منحنی همراه با نقوش برجسته
• کاربرد کتیه و گلویی، قاب پنجره

اگرچه سبک‌های کلاسیک معماری می‌توانند بسیار متفاوت باشند، اما به طور کلی می‌توان گفت که همه آن‌ها از عناصر تزئینی و سازنده مشترک استفاده می‌کنند.

مصالح ساختمانی مستحکم از خصوصیات نمای کلاسیک !

یکی از اصلی‌ترین دلایلی که باعث رواج این سبک از نمای ساختمان شده، در دسترس بودن مصالح آن است. در اجرای این نما از سنگ‌های مخصوص استفاده می‌شود و به همین علت به راحتی می‌توان این مصالح ساختمانی را تهیه کرد. ضمن اینکه هزینه این سنگ‌ها در مقایسه با مصالح ساختمانی جدید بسیار بالا بوده و همینطور روش نصبی بسیار سخت‌تر از متریال‌های نوین دارند. با این حال هستند افرادی که این سبک از نمای ساختمان را به دیگر نماها همچون نمای مدرن ترجیح می‌دهند.

نقوش کلاسیک و پنجره‌های بلند !

از ویژگی‌های دیگر نمای کلاسیک می‌توان به سقف شیبداری که اصولا از شیبی متوسط برخوردار است، اشاره نمود. همینطور پنجره‌های بلند و مستطیلی شکل که به صورت متقارن اجرا می‌شود. در لبه‌های پنجره، سقف و سرستون‌ها از نقوش کلاسیک استفاده می‌شود.

سرستون‌های اصلی نمای کلاسیک !

سرستون‌های کلاسیک را می‌توان یکی از مشخصه‌های اصلی در این نوع نما معرفی کرد. بستگی به متراژ بنا این ستون‌ها می‌توانند بزرگ یا کوچک طراحی شوند. ستون‌ها اصولا دایره‌ای طراحی می‌شوند که به صورت تکی یا چندین ستون کنار هم قرار می‌گیرند.

با این حال تصمیم آخر با شماست که برای بنا یا ساختمان و ویلای خود از نمای کلاسیک یا مدرن استفاده کنید. امروزه مشاوران و کارشناسان حرفه‌ای در این زمینه آماده ارائه خدمات رایگان به افرادی هستند که نیاز به مشورت و راهنمایی دارند.

نمای کلاسیک چیست ؟
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا