معماری پایدار چیست ؟

معماری پایدار چیست ؟

فهرست مطالب

پایداری کلمه ای است که در حال حاضر در بسیاری از اصناف نفوذ کرده است. از آنجا که ساخت و ساز یکی از فاکتورهای اصلی در مصرف انرژی جهانی است، بنابراین جای تعجب نیست که معماری پایدار مورد توجه اصلی در نحوه ساخت ساختمان‌ها و شهرها قرار گرفته است.

اکنون معماران نه تنها توسعه طرحی بیش از شکل و عملکرد، بلکه همچنین ارائه راهکارهای یکپارچه با در نظر گرفتن عوامل محیطی نیز با این چالش روبرو هستند.
برای درک بهتر این مفهوم بحث در مورد معنای واقعی پایداری در معماری بسیار مهم است. با ویسمنت همراه باشید.

معماری پایدار چیست؟

کمیسیون جهانی محیط زیست و توسعه، پایداری را گسترشی تعریف می‌کند که نیازهای امروز را برآورده کند، بدون اینکه توانایی نسل‌های آینده در تأمین نیازهای خود را به خطر بیندازد.

هنگام استفاده از این مفهوم پیچیده در معماری، سپس به طرحی اشاره دارد که محیط زندگی سالم ایجاد می‌کند. در حالی که هدف آن به حداقل رساندن تأثیر منفی بر محیط، مصرف انرژی و استفاده از منابع انسانی است.

معماری پایدار در مصالح ساختمانی جدید، انواع روش ساخت ساختمان، استفاده از منابع و به طور کلی طراحی منعکس شده است. این طرح همچنین باید عملکرد پایدار را در طول چرخه عمر ساختمان، از جمله دفع نهایی آن تسهیل کند. اگرچه باید از نظر عملکردی و زیبایی شناختی برتر باشد، اما باید فکری را در ذهن طراحی کرد تا به انرژی طولانی مدت و بهروری از منابع برسد.

معماری پایدار را معماری سبز یا معماری محیطی نیز می‌گویند. این معماران را به چالش می‌کشد تا از طراحی های هوشمند و استفاده از فناوری موجود اطمینان حاصل کنند که ساختارها حداقل اثرات سوئی بر اکوسیستم و جوامع ایجاد می‌کنند.

اگر اهل دنیای ساخت و ساز نیستید، دور زدن این مفهوم دشوار است، بنابراین ممکن است در این مرحله به یک مثال بسیار ساده نیاز باشد. تصور کنید یک قطعه زمین وجود دارد که فکر می‌کنید برای ساخت خانه شما در مکانی مناسب قرار دارد. با این حال مشکل این است که ۱۰۰ درخت روی آن کاشته شده است و این درختان آخرین درخت در نوع خود هستند.

اگر پایداری مسئله‌ای نیست، کاری که شما احتمالاً انجام می‌دهید این است که تمام درختان را قطع کنید تا فضا آزاد شود و از همه الوارها برای ساخت خانه خود استفاده کنید. بدون اینکه اگر شخص دیگری نتواند از همان نوع درخت استفاده کند، مراقبت نکنید. این نقطه مقابل معماری پایدار است.

معرفی محصولات مناسب در معماری پایدار !

سمنت برد یا ورق سیمانی محصولی چند منظوره و کاربردی بوده که هیچ گونه آسیبی به محیط زیست وارد نخواهد کرد. این متریال گزینه‌ای مناسب برای معماری پایدار است که می‌توان در زمینه‌های متعددی همچون موراد زیر از آن استفاده کرد: 

چرا معماری پایدار مهم است؟

معماری پایدار به معنای در نظر گرفتن عوامل محیطی است:

آیا در این قسمت قطعه زمینی وجود دارد که بتوانید به جای آن استفاده کنید؟

آیا هنوز هم می‌توانید بدون قطع همه درختان، خانه خود را در فضا بسازید؟

چگونه می‌توان بخشی از درختان را استفاده کرد بدون اینکه تمام مزارع کاملاً تخلیه شود تا دیگران بتوانند از آن بهرمند شوند؟

اینها تنها برخی از عواملی است که باید هنگام نزدیک شدن به یک مفهوم پایدار در طراحی و ساخت مورد توجه قرار گیرد. معماری پایدار باید منابع طبیعی و شرایط محیطی موجود در محل ساخت و ساز و نحوه گنجاندن آنها در ساخت را تشخیص دهد.
این روزها در معماری مدرن به این امر توجه ویژه‌ای می‌شود. 

چرا معماری پایدار مهم است؟

ساختمان‌ها و ساخت و سازها بیش از ۳۵٪ از مصرف نهایی انرژی جهانی و تقریبا ۴۰٪ از انتشار CO2 مربوط به انرژی را تشکیل می‌دهند. در حالی که ابرشهرها به طور مداوم در حال گسترش هستند. این رشد تأثیر زیادی بر محیط زیست دارد، زیرا روند توسعه زیستگاه‌های جدید برای جوامع ما دائماً به بخش عظیمی از منابع طبیعی ما نیاز دارد. این زمین یک چاه نامحدود نیست که بتواند برای همگام سازی با مدرن سازی دوباره پر شود.

طراحی شکل ظاهری ساختمان دیگر به تنهایی قابل انجام نیست. خدمات ساختمانی، پارچه و اتصالات کنترل شده به طور جدایی ناپذیری با یکدیگر مرتبط هستند. اکنون باید توازن ظریفی بین شکل، عملکرد و فعل و انفعالات محیطی ایجاد شود تا توسعه پایدار تلقی شود. هنگام اجرای معماری پایدار، چه در ساختمان‌های جدید و چه در ساختمان‌های قدیمی، مزایای زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی همراه است.

مزایای زیست محیطی معماری پایدار:

• بهبود کیفیت هوا و آب
• حفظ و بازیابی منابع طبیعی
• کاهش مصرف انرژی و اتلاف
• حفاظت از اکوسیستم‌ها و تنوع زیست محیطی

مزایای اقتصادی معماری پایدار:

• کاهش وابستگی به منابع سنتی انرژی
• کاهش هزینه‌های طولانی مدت
• بهبود بهروری ساکنان
• ارتقا ارزش دارایی
• مزیت رقابتی

مزایای اجتماعی معماری پایدار:

  • بهبود کیفیت آب و هوا
  • کاهش تقاضا برای زیر ساخت‌های محلی
  • بهبود شرایط زندگی، سلامتی و آسایش ساکنان

مزایای زیست محیطی معماری پایدار:

چگونه می‌توان به طراحی پایدار دست یافت؟

کنار گذاشتن مفهوم طراحی پایدار هنگام صحبت در مورد یک پروژه ساختمانی آسان است. اما در واقع، اطمینان از پایداری طرح ساختمان یک فرآیند پیچیده است.

چندین روش وجود دارد که باید هنگام طراحی یک ساختمان پایدار در نظر گرفته شود، که شامل کاربرد مواد و متریال‌هایی همچون محصولات سمنت برد، انرژی، منابع، برنامه ریزی فضا ، زمان و بسیاری از عوامل دیگر است. این یک عمل جزئی گراست که به متخصصانی نیاز دارد که با جدیدترین متدولوژی‌ها و تکنیک‌هایی که ثابت کرده‌اند همزمان موثر و مقرون به صرفه هستند در ارتباط باشند.

مرحله برنامه ریزی بسیار مهم است. در مراحل اولیه، معمارانی که در پایداری تخصص دارند، نیاز به ایجاد یک برنامه دارند که شامل توجه به محیط در جنبه‌های مختلف روند ساخت باشد. آنها باید بدانند که چگونه از مواد نوآورانه و پیشرفت در ساخت و ساز حداکثر استفاده را ببرند تا از موثر بودن نتیجه نهایی اطمینان حاصل کنند.

غلبه بر چالش های اجرای یک معماری پایدار

معماری پایدار به نفع همه است، افراد، مشاغل، جوامع، اقتصاد و محیط زیست. درست است که بیشتر کشورها به پایداری تمایل دارند، اما پیشرفت‌های انجام شده هنوز قادر به کنار آمدن با تقاضای مداوم برای منابع نیست.

چالش هایی نیز وجود دارد که می‌تواند مانع پیشرفت معماری پایدار شود و یکی از بزرگترین موانع هزینه تمام شده است. اگرچه یک ساختار پایدار می‌تواند در طولانی مدت در هزینه شما صرفه جویی کند، اما هنوز یک باور مشترک وجود دارد که مواد و روش‌های پایدار بسیار گران‌تر از منابع سنتی هستند.

کار با یک تیم طراحی که از پیچیدگی‌ها، الزامات و چالش‌های ساخت یک ساختمان پایدار آگاه است، قادر به ارائه راه‌حل‌های اثبات شده بهتر است که بتواند هم مزایای زیست محیطی لازم را داشته باشد و هم مقرون به صرفه باشد. 

معماری پایدار چیست ؟
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا