محوطه سازی چیست؟

محوطه سازی چیست؟

فهرست مطالب

لنداسکیپ یا محوطه سازی چیست؟ شاید این سوال برای شما نیز پیش آمده باشد. در این مبحث با ویسمنت همراه باشید تا شما را با معنا و مفهوم آن آشنا نماییم. 

به معنای گسترده، هر آنچه در خارج از خانه قرار دارد، بخشی از چشم انداز یک ملک است. بنابراین وقتی حیاط یا محوطه باغ، ویلا و … را به بهترین شکل چیدمان و مرتب می‌کنید، محوطه سازی کرده‌اید.

به زبان ساده، اگر می‌توانید از پنجره خود به بیرون نگاه کنید و یک ویژگی ثابت در باغ مشاهده کنید که بر زیبایی شناسی کلی یا عملکرد عملی ملک شما تأثیر می‌گذارد، این ویژگی بخشی از “چشم انداز” ملک است. همچنین توجه داشته باشید که برخی جنبه‌های عملی محوطه سازی، مانند سیستم‌های زهکشی زیرزمینی، حتی اگر دیده نشوند بسیار مهم هستند.

بهترین محصولات برای محوطه سازی چیست؟

با توجه به این که محوطه سازی در فضای باز انجام می‌شود و به طور دائم در مجاورت با هوای آزاد است، بنابراین کاربرد محصولات با کیفیت از اهمیت بالایی برخوردار است.

این روزها متریال‌های نوین و کاربردی به بازار عرضه می‌شوند که علاوه‌بر چند منظوره بودن، در برابر شرایط فیزیکی بسیار مقاوم هستند. محصولات سمنت برد قطعا در کنار دیگر مصالح برای محوطه سازی بسیار مناسب هستند.

شاید از خود بپرسید سمنت برد چیست ؟ این متریال از کیفیت بالایی برخوردار بوده و مقاومت بالای آن در برابر رطوبت و شرایط اقیلمی آن را به انتخابی مناسب برای محوطه و لنداسکیپ تبدیل می‌نماید.

در زیر به شما یک مرور سریع از برخی ویژگی‌های مختلف محوطه سازی که می‌توانید در ملک خود نصب و اجرا کنید، می‌پردازیم. مسلما هر مالکی قصد ندارد همه مواردی که در این بخش اشاره شده را در حیاط، باغ و … استفاده نماید. اما اکثر افراد می‌خواهند دست کم برخی از ویژگی‌های این لیست را در محوطه مورد نظر بگنجانند.

بهترین محصولات برای محوطه سازی چیست؟

نکات مهم قبل از شروع محوطه سازی چیست؟

قبل از شروع، یک سوال اساسی وجود دارد که باید درباره آن فکر کنیم. آیا یک خانه و فضای سبز باید با یکدیگر سازگار باشد؟ ما در مورد نگرانی‌های عملی مانند کاشت درختان سایه دار در جنوب خانه خود برای کاهش هزینه‌های انرژی صحبت نمی‌کنیم. در مورد ظاهر صحبت می کنیم. آیا ظاهر خانه شما باید بر تصمیمات محوطه سازی مانند انتخاب و چیدمان گیاه تأثیر بگذارد؟ یا باید تراس چوبی در مقابل پاسیوی آجری بسازید؟ و …

اکنون شما یک ایده از فضای محوطه سازی دارید. اما قبل از انجام هر کاری جدی برای محوطه مورد نظر، باید چه چیز دیگری در نظر داشته باشید؟

اولین سوالی که باید از خود بپرسید این است: آیا من قصد دارم برای همیشه در این ملک بمانم خیر؟ پاسخ به این سوال اولویت‌های شما را روشن می‌کند و به شما کمک می‌کند ایده‌ای جامع برای پروژه محوطه سازی ایجاد کنید.

اشتباهات پرهزینه در محوطه سازی چیست؟

برای این که بتوانید در هزینه‌های مرتبط با محوطه سازی صرفه جویی کنید، بهتر است قبل از هر اقدامی به کارشناسان خبره در این زمینه مشورت کنید. آنها به شما کمک می‌کنند تا بدانید از چه المان‌هایی می‌توان در محوطه استفاده کرد. حتی بهترین و با کیفیت‌ترین مصالح را برای این منظور پیشنهاد می‌کنند.

از مصالح با کیفیت استفاده کنید!

یکی از روش‌هایی که مانه از صرف هزینه گزاف برای لنداسکیپ خواهد شد، کاربرد محصولات با قیمت مقرون به صرفه است. اگر شما بتوانید از مصالحی استفاده کنید که از کیفیت بالا و در عین حال قیمت مناسبی برخوردار باشند، بی‌شک از هزینه‌های اضافه جلوگیری کرده‌اید. شاید بپرشید چطور؟!

استفاده از مصالح مقاوم و مرغوب قطعا نیاز به رسیدگی یا نگهداری و صرف هینه برای تعمیرات نخواهد داشت. طول عمر بالای مصالح با کیفیت باعث می‌شود تا پروژه اجرا شده تا مدت‌ها نیازی به تعمیرات نداشته باشد. بنابراین نگاهی منقطی به این مورد داشته باشید.

نیازی نیست تمامی عناصر محوطه سازی را در محیط استفاده کنید!

هنگامی که تصمیم به تغییر محوطه مورد نظر می‌گیرید، شاید کمی عجولانه عمل کرده و عناصری زیادی برای اجرا انتخاب کنید. حتی می‌توانید با کاربرد محصولات چند منظوره برای کف، دیوار یا نمای ساختمان واقع شده در محوطه، فضا را کاملا متفاوت نمایید. برای مثال اگر از سمنت برد برای کف استفاده کردید، می‌توانید از سایدینگ سمنت برد برای نماسازی ساختمان استفاده کنی.

سایدینگ در کشورهای پیشرقته سالین زیادی مورد استفاده قرار گرفته است. اما شما می‌توانید تنها با چند حرکت اصلی اما حرفه‌ای موجب تغییر اساسی در محوطه باغ، ویلا یا … شوید.

نکات مهم قبل از شروع محوطه سازی چیست؟

کاربرد کفپوش در محوطه سازی چیست؟

برای مثال می‌توانید با کفپوش شروع کنید. کاربرد کفپوش سمنت برد که در برابر آب، رطوبت، ضربه یا خط و خش مقاوم است یا هر محصول دیگری در محوطه باعث می‌شود شما اولین قدم برای ایجاد هماهنگی در محیط را بردارید.

کفپوش مناسب محوطه را یکدست و یکپارچه می‌کند. شاید از نظر شما این المان تاثیر نداشته باشد. اما باید بگوییم که یکی از اصلی‌ترین مواردیست که به شما کمک می‌کند تا بتوانید با دیگر عناصر موجود در محوطه به راحتی ارتباط و یکپارچگی برقرار کنید. این المان همچنین در ایجاد مسیر مناسب رفت و آمد در لنداسکیپ به شما کمک شایانی خواهد کرد. 

از آلاچیق یا پرگولا در محوطه استفاده کنید!

اگر فضای مورد نظر متراژ بالایی دارد، می‌توانید از هر دو المان یعنی آلاچیق یا پرگولا در محوطه استفاده کنید. اما اگر متراژ پایین است، تنها یک المان را برای کاربرد استفاده کنید. برخی مالکان نیز کلا علاقه‌ای به اجرای سازه‌های سبک در لنداسکیپ ندارند. اما این عناصر به شما در داشتن فضایی مناسب برای نشستن یا استراحت کمک شایانی خواهند کرد. حتی می‌توانید بخشی از نمای آلاچیق را با نما سمنت برد بپوشانید.

اهمیت فضای سبز در محوطه سازی چیست؟

فضای سبز و گل‌های زینتی از مهمترین موارد در محوطه سازی به شمار می‌آیند. بنابراین باید اهمیت ویژه‌ای به این بخش از لنداسکیپ داشته باشید. با کاربرد محصولاتی برای ساخت فلاورباکس همچون چوب پلاست یا ترمووود که با فضای سبز هماهنگی دارند، می‌توان فلاورباکس‌های مناسب و شیکی ایجاد کرد. ضمن این که ظاهر شبیه به چوب آنها می‌تواند در کنار فضای سبز حس طبیعت را بیشتر به شما القا نماید.

کاربرد درختچه و گل‌های رونده در لنداسکیپ فضایی متفاوت اسجاد خواهد کرد. و هرچه فضا سبزتر باشد، بدون شک حس سرزندگی نیز در محیط بیشتر خواهد شد.

ایده های خوب محوطه سازی چیست؟

در زیر فقط چند نکته برای یافتن ایده‌های محوطه سازی ایجاد شده است:

حوضچه‌های مصنوعی، چشمه‌ها و آبشارها. چشمگیرترین طرح‌های منظره دارای یک نقطه کانونی هستند. یک ویژگی آب در صورتی که به خوبی اجرا ‌شود، می‌توانید آرامش را به محیط منتقل نماید. صدای آب همیشه موجب حس آرامش خواهد شد. بنابراین کاربرد موارد ذکر شده باعث می‌شود تا لذت بیشتری از محیط داشته باشید.

با این حال این روزها لنداسکیپ یا همان محوطه سازی طرفداران بسیاری را به خود جلب نموده است و بازار داغی در کشور ما دارد. اما بهتر این است که برای انجام آن از شرکت‌های معتبر فعال در این زمینه بهرمند شوید.

محوطه سازی چیست؟
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا