سقف کاذب اتاق سرور

سقف کاذب اتاق سرور

فهرست مطالب

اتاق‌های سرور نسبتاً بزرگ و پیچیده هستند و برخورداری از ایمنی بالا با عملکرد مطابق انتظار در این مکان، بسیار مهم است. به خصوص توجه به سقف اتاق سرور و همچنین کف آن از اهمیت بالایی برخوردار است. غالباً آنچه بسیاری از مردم به آن “اتاق سرور” یا “مرکز داده” می‌گویند، در واقع محیطی است که شامل چندین رک با روترها و سرورها برای توزیع داده‌ها بواسطه سرورهای از راه دور است. اما از نظر فنی، فقط اتاقی با تعداد زیادی قفسه یا چند اتاق اختصاص یافته به چنین تجهیزاتی می‌تواند مرکز داده محسوب شود. 

آنچه ما “اتاق سرور” می‌نامیم معادل “مرکز داده کوچک” است که در بسیاری از انواع دفاتر مشترک است. این شامل تعداد نسبتاً کمی قفسه و تجهیزات است. هدف از استانداردهای مرکز داده و اتاق سرور توصیف حداقل نیازهای طراحی، نصب، تهیه، نظارت، نگهداری، حفاظت و از کار انداختن یک مرکز داده یا اتاق سرور است.
در این مطلب از ویسمنت راجع به کاربرد محصولی نوین برای سقف اتاق سرور توضیحاتی خواهیم داد. 

معرفی سقف کاذب مناسب برای اتاق سرور

سقف کاذب نظافت و جلوه زیبایی اتاق کامپیوتر را فراهم می‌کند. همچنین به عنوان پلنوم برای وسایل روشنایی، ردیاب‌های دود و غیره عمل می‌کند. ترجیح داده می‌شود تا این نوع سقف برای دسترسی به تاسیسات در سقف اصلی به راحتی نصب یا جدا شود. همچنین به محصولی غیر قابل احتراق که البته ضد آب بوده و گرد و غبار را به خود جذب نکند، مورد نیاز است. در صورت عدم استفاده از سقف کاذب، سقف سازه باید ضد گرد و غبار، ضد آب و عایق حرارتی باشد. با این حال بهترین انتخاب استفاده از سقف کاذب سمنت برد برای این مکان است.

معرفی سقف کاذب مناسب برای اتاق سرور

سمنت برد محصولی نوین برای سقف کاذب اتاق سرور

در این بخش تصمیم داریم محصولی نوین را به شما معرفی نماییم که بهترین گزینه برای سقف اتاق سرور است. سمنت برد که به ورق الیاف سیمانی نیز معروف است، متریالی چند منظوره بوده که علاوه‌بر اجرای سقف کاذب، قابلیت اجرای کفپوش، نماپوش، سایدینگ و سقف شیروانی را دارد. این محصول که به تازگی جای خود را در کشور ما باز کرده، دوستدار محیط زیست است. سیمان و الیاف طبیعی مواد اولیه اصلی بوده که در تولید ورق سیمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مزایای سقف کاذب اتاق سرور با سمنت برد

دسترسی آسان به لوله‌ها، کابل‌ها و غیره در سقف اصلی

یکی از مشهورترین دلایل نصب سقف سمنت برد، پنهان کردن اجزای سازه‌ای در معرض دید بوده که ناخوشایند است. از جمله می‌توان به: لوله‌ها، تاسیسات و کابل کشی اشاره نمود. انعطاف پذیری سقف ورق سیمانی به این معنی است که شما به راحتی به لوله‌های مخفی یا سیم کشی برای تعمیرات دسترسی خواهید داشت. در صورت نیاز ورود به بالای سقف، پانل‌ها به راحتی خارج می‌شوند و پس از انجام تعمیرات، می‌توان آنها را مرتب در جای خود قرار داد.

نصب سریع

وزن نسبتا سبک ورق سیمانی باعث می‌شود تا اجرا و نصب سقف کاذب در کمترین زمان ممکن انجام شود. نصب صحیح توسط یک شرکت حرفه‌ای باتجربه به این معنی است که پروژه کلی به سرعت و کارآمد به اتمام می‌رسد. بنابراین شما می‌توانید از طریق افراد متخصص در این زمینه، در کمترین زمان سقف اتاق سرور را البته با توجه به متراژ آن انجام دهید.

عایق صدا

در مقایسه با سقف‌های گچی، سقف کاذب با متریال ورق سیمانی عایقی مناسب برای جلوگیری از آلودگی صوتی به شمار می‌آید. بنابراین انتقال صدا از طبقات بالا بطور قابل توجهی کاهش می‌یابد. مهم است که برای اطمینان از نصب صحیح ورق سیمانی و عایق‌بندی برای عایق صوتی اضافی، با یک متخصص مشورت کنید.

سمنت برد محصولی نوین برای سقف کاذب اتاق سرور

ضد حریق

در مواقع اضطراری، سقف‌های معلق یا همان سمنت برد مقاوم در برابر آتش می‌توانند از گسترش آتش به خوبی جلوگیری نمایند. این امر یکی از نکات قابل اهمیت برای اتاق سرور با درجه حرارت بالا خواهد بود؛ زیرا احتمال آتشوزی در این مکان بیشتر از سایر مکان‌هاست. حفاظت از آتش همچنین می‌تواند در حفره بالای سقف معلق قرار گیرد تا از گسترش آتش بیشتر جلوگیری کند. ضمن اینکه سمنت برد به کل در برابر حریق از مقاومت بالایی برخوردار است.

مقاومت در برابر رطوبت

سقف ورق سیمانی به دلیل مقاومت در برابر: رطوبت بالا، باکتری، پوسیدگی و خوردگی کاملا مقاوم است. این باعث می‌شود که این سقف به طور ایده‌آل برای محیط‌های مرطوب مناسب باشد.

استانداردهای اتاق سرور

رعایت استانداردها در این مرکز به شما اطمینان می‌دهد که منابع محاسباتی مهم در محیطی محافظت می‌شوند که هم هنگام کار عادی و هم در صورت قطع برق، آتش سوزی، سیل و سایر شرایط اضطراری از آنها محافظت می‌شود.

انتخاب سایت

هنگام تهیه نیازهای آماده‌سازی سایت برای اتاق رایانه / سرور، درک زیرساخت‌های نصب شده و محیط فیزیکی کار در آن مهم است. بنابراین بهتر ات موارد زیر مورد توجه قرار گیرد:

اتاق سرور باید دور از دیوارهای خارجی ساختمان واقع شود تا از ورود گرما از طریق پنجره‌ها و سطوح خارجی دیوار جلوگیری شود.
در صورت اجتناب ناپذیری از پنجره‌های خارجی، باید از پنجره‌های دو جداره استفاده شود و از ورود مستقیم نور خورشید به اتاق کامپیوتر جلوگیری شود (ترجیحاً از ایجاد سایه برای پوشاندن این پنجره استفاده شود).
باید ظرفیت کافی برای بارگذاری کف تجهیزات کامپیوتر وجود داشته باشد.

همان سیستم توزیع هوا در اتاق باید در اتاق سرور حفظ شود.اتاق سرور باید از ذخیره کالاهای خطرناک، شوک‌های مکانیکی، لرزش بیش از حد و مناطقی که خطر آتش سوزی و بارش یا سیل دارند، دور باشد.
برای از بین بردن اثر تداخل الکترومغناطیسی، اتاق سرور باید دور از ژنراتور، آسانسور یا در بعضی موارد از اتاق کنترل رادار یا مخابرات باشد.
دسترسی مردم و کارکنان به اتاق سرور محدود باشد.

سمنت برد محصولی نوین برای سقف کاذب اتاق سرور

سیستم تهویه هوا

تجهیزات رایانه‌ای در محیطی با دما و رطوبت نسبی کنترل شده کار می‌کنند. سیستم تهویه مطبوع در اتاق کامپیوتر باید بتواند دما و رطوبت نسبی را در حد تعیین شده به طور خودکار و مستقل کنترل کند.
یک سیستم تهویه مطبوع مستقل با پشتیبان گیری کامل مورد نیاز است. منبع تغذیه سیستم باید جدا از تجهیزات رایانه‌ای باشد و به منبع تغذیه اضطراری متصل باشد. این سیستم بسته به مشخصات تجهیزات می‌تواند در مکانی خنک واقع شود.

برنامه‌ریزی برای آینده

طراحی اتاق باید شامل برنامه‌ریزی مناسب برای از بین بردن میعان باشد (توسط نیروی جاذبه یا پمپ).
خنک کننده اضافی کافی باید در نظر گرفته شود و در صورت امکان نصب شود.
مقیاس‌پذیری کافی در آینده باید در رابطه با مشخصات سیستم مکانیکی و الکتریکی تحلیل و طراحی شود.

سیستم های الکتریکی

این اتاق باید دارای پانل‌های قدرت جداگانه و ویژه برای تجهیزات کامپیوتر و سیستم تهویه مطبوع باشد. سیستم‌های مکانیکی و الکتریکی باید برای حداکثر استفاده طولانی مدت از اتاق (البته بیشتر از ۳۰۰ وات بر فوت مربع) طراحی نشوند.
برای تعیین نیاز به ترانسفورماتورهای عایق، سیستم‌های UPS و سایر تجهیزات تهویه انرژی باید ملاحظات مربوط به کیفیت انرژی ساختمان را در نظر گرفت.
طرح واحد توزیع نیرو (PDU) با نظارت بر قدرت و نگهداری UPS به صورت آماده به کار ترجیح داده می‌شود.
سیستم الکتریکی باید برای تهیه زمین عایق بندی شده، یک شبکه خنثی و مخصوص زمینی طراحی شود.

سمنت برد محصولی نوین برای سقف کاذب اتاق سرور

برنامه ریزی اضطراری

پشتیبان نباید به سیستم ایمنی ساختمان متصل باشد. در صورت تمایل، بخش باید منبع تغذیه پشتیبان جداگانه (به عنوان مثال UPS یا ژنراتور) را تأمین و نگهداری کند.
سیستم توزیع برق اتاق سرور باید گزینه‌های قابل دسترسی برای قطع اتصال برای خاموش شدن اضطراری را داشته باشد.

هشدارها و امنیت

هشدارهای بحرانی مربوط به عملکرد سیستم تهویه مطبوع و محیط فیزیکی اتاق باید در سیستم مدیریت انرژی تأسیسات نقشه‌برداری شود.
در صورت لزوم، بخش اشغالگر باید نظارت و زنگ خطر را جدا از سیستم مدیریت تسهیلات ارائه دهد تا از وقایع مهم محیطی در اتاق سرور مطلع شود.
باید هشدارهایی برای حسگرهای آب در اتاق وجود داشته باشد تا هم به اداره تسهیلات و هم به اداره اشغال گزارش دهند.
تمام ورودی اتاق باید به درستی ایمن شده و در صورت لزوم هشدار داده شوند.

سقف کاذب اتاق سرور
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا