سقف شیروانی چیست و چگونه سقف شیروانی بسازیم ؟

سقف شیروانی چیست و چگونه سقف شیروانی بسازیم ؟

فهرست مطالب

ما در کشور خود شاهد شرایط اقلیمی و آب و هوایی متفاوتی هستیم، از این‌رو بافت‌های متفاوت برخی از شهرها و حتی روستاها، توجه بسیاری از توریست‌ها و گردشگران را به سمت خود جلب نموده‌اند. پیمانکاران و انبوه‌سازان در برخی نقاط مانند :مکان‌های کوهستانی، نیمه سرد و پر بارش باید در انتخاب مصالح خود نهایت دقت را بکار گیرند. انتخاب مصالح و متریال‌های مناسب همچون: ورق سیمانی یا سمنت برد و … یکی از مهم‌ترین چالش‌ها برای این مکان‌ها خواهد بود که یک انتخاب هوشمندانه است که در بسیاری از مناطق مورد استفاده و استقبال بسیاری از افراد قرار گرفته است. این نوع سقف‌ها دارای طراحی‌های خاص و ایده‌آلی هستند که برخی مواقع نیز به دلیل برخوداری از شکل و ظاهری خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند. اغلب طراحی آنها به شکل دو قسمتی است که هر کدام از شیب خاصی برخوردار خواهند بود. با رسیدن لبه‌های افقی در این سقف‌ها شاهد برجستگی خاصی خواهید بود.

سقف شیروانی چیست ؟

سقف‌ها اغلب به دو دسته کلی تقسیم‌بندی خواهند شد؛ سقف مسطح و سقف شیبدار که در مبحث سایدینگ چیست نیز به طور مختصر اشاره شده است. استفاده از سقف مسطح در بسیاری از مکان‌ها رایج می‌باشد. اما یکی از روش‌هایی که برای پوشش سقف و افزایش ایمنی ساختمان از آن استفاده می‌کنند، سقف‌های شیبدار یا شیروانی می‌باشد. این سقف‌ها امروزه بسیار متداول شده‌اند، اغلب طول عمر آنها بسیار بیشتر است زیرا کمتر مستعد آسیب هستند. این سقف‌ها علاوه بر چشم‌انداز جذاب و حیرت‌ انگیز مزایای بسیار زیادی را در بر خواهند داشت.

از مزایای سقف شیروانی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • تنوع در متریال تولیدی
  • زیبایی خاص و بی‌نظیر
  • عایق صوتی و حرارتی
  • برخورداری از وزنی سبک
  • هزینه مناسب و مقرون به صرفه
  • مقاومت بسیار بالا در برابر عوامل فیزیکی- محیطی

و … که هر کدام از این موارد به صورت جداگانه دلیل محکمی برای استفاده از این نوع سقف به شمار می‌روند. در ادامه به بررسی انواع آن و نحوه نصب آنها خواهیم پرداخت.

 

طراحی خاص سقف شیروانی چیست ؟

انواع سقف شیروانی چیست ؟

انواع سقف شیروانی با طراحی‌های روز دنیا در حال تغییر و تحول هستند؛ برخی از آنها به صورت دو طرفه و شیب‌دار و برخی دیگر به صورت یک طرفه مورد استفاده قرار خواهند گرفت. علاوه‌بر طراحی‌های خاص و منحصر بفرد می‌توان شاهد تنوع در متریال تولیدی آنها نیز بود. از این جهت در ادامه به بررسی انواع متریال‌های استفاده شده در این سقف‌ها می‌پردازیم:

سقف شیروانی سمنت برد 

یکی از متریال‌های مورد استفاده برای تولید سقف شیروانی استفاده از سمنت برد است؛ سمنت برد متشکل از سیمان و سیلیس بوده که مزایای فوق‌العاده‌ای را در بر خواهد داشت. از کاربرد سمنت برد در سقف شیروانی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • سهولت در نصب
  • زیبایی خیره‌ کننده
  • طول عمر بلند مدت 
  • عایق حرارت و صوت
  • سهولت در جابجایی
  • وزن ایده‌آل و مناسب
  • سازگاری با محیط زیست
  • مقاومت بالا در برابر آتش سوزی
  • هزینه‌ مناسب و مقرون به صرفه
  • مقاومت بسیار بالا در برابر باران و برف

مزایای استفاده از این محصول بسیاری از پیمانکاران را برای بهره‌برداری از آن مشتاق نموده است.

کاربرد سمنت برد در سقف شیروانی

از کاربرد ورق سیمانی یا سمنت برد در سقف شیروانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تالارها
  • ویلاها
  • آلاچیق‌ها
  • آپارتمان‌ها
  • مکان‌های اداری
  • خانه‌های مسکونی
  • سقف برخی از سوله‌ها
  • مراکز تفریحی و …
پوشش با دکرا

یکی دیگر از متریال‌های بکار رفته در تولید سقف‌های شیبدار، ورق‌های سنگریزه‌ای هستند. از مواد تشکیل دهنده هسته این محصولات، می‌توان به گالوالیوم اشاره نمود. این متریال سبب مقاومت بالا در کنار جذابیت فوق‌العاده خواهد شد. این محصولات نیز دارای مزایایی برای استفاده خواهند بود. از موارد استفاده از این محصول نیز می توان به: آلاچیق‌ها، برخی از سقف‌های شیبدار، سر درب برخی از مکان‌ها اشاره نمود. 

 

پوشش با آندولین

با استفاده از پوشش‌های متفاوت می‌توانید مزایای متفاوتی را تجربه نمایید. یکی دیگر از پوشش‌های مورد استفاده برای سقف‌های شیبدار، استفاده از آندولین می‌باشد. این محصول از جمله محصولات به شمار می‌رود که دارای الیاف کامپوزیت در ترکیبات اصلی خود می‌باشد. این نوع از ورق ها نیز دارای مزایای خاصی هستند. نصب سریع و آسان، وزن نسبتا سبک، مقاومت در برابر باد و باران، عایق صوتی و حرارتی. این نوع از محصولات علاوه‌بر مزایای ذکر شده ضمانت آب بندی نیز در بر خواهند داشت.

 

سقف شیروانی سمنت برد 

چگونه سقف شیروانی بسازیم ؟

ساخت و ایجاد برخی از سقف‌ها بسیار پیچیده و خاص است و به همین علت در اجرای این نوع از سقف‌ها استفاده از تجربه‌ افراد ماهر و زبردست بسیار مهم و ضروری می‌باشد. خصوصا این که اگر بخواهید از متریالی نوین و کارآمد همچون ورق سیمانی که به تازگی در بازار عرضه شده‌اند برای این منظور استفاده کرد. در توضیح ورق سیمانی الیاف دار چیست درباره این متریال به طور کامل صحبت شده است. عوامل بسیار مهمی در ساخت سقف شیروانی دخیل است که با توجه به این عوامل می‌توان راه را برای کارفرما بسیار هموارتر کرد. در قسمت زیر به مواردی برای این که چگونه سقف شیروانی بسازیم ذکر شده است، با این حال برای این منظور بهتر است از افراد حرفه‌ای و متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

طراحی خاص سقف شیروانی چیست ؟

گام اول در ساخت سقف شیروانی توجه به طراحی خاص آن می‌باشد. برخی از این سقف‌ها از طرح‌های مدرن پیروی می‌کنند. طرح‌های شیب یک طرفه، شیب دوطرفه که از طراحی متفاوتی برخوردار است، استفاده از پنجره‌های مخصوص و غیره در تولید و ساخت این سقف‌ها نقش موثری را ایفا می‌نمایند.

زیرسازی‌های مناسب سقف شیروانی چیست ؟

استفاده از زیرسازی نیز بسیار مهم است؛ انتخاب زیر ساز با در نظر گرفتن متریال مورد نظر برای سقف شیروانی صورت می‌پذیرد. برخی از متریال‌ها با زیرسازهای متفاوت مورد استفاده قرار می‌گیرند. از این‌رو در مرحله اول توجه به متریال مورد استفاده بسیار مهم و ضروری است.

نصب ساده و آسان 

پس از انجام زیرسازی‌های مناسب و استاندارد، اقدام به نصب پوشش مناسب سقف آغاز می‌شود. در این اقدام نیز توجه به برخی از موارد مانند: ابعاد مناسب، نصب دقیق و … بسیار مهم و ضروری خواهد بود. پس از نصب پوشش مناسب در برخی از موارد افراد با تجربه و توانمند در این زمینه اقدام به درزگیری خواهند نمود. استفاده از درزگیری نیز تا میزان چشمگیری در ماندگاری و کیفیت این پوشش‌ها نقش خواهد داشت. اگر نصب این محصولات توسط افراد متخصص و باتجربه در این زمینه صورت پذیرد، حتما شاهد کیفیت و ماندگاری فوق العاده در آنها خواهید بود.

در هر صورت باید به این امر توجه داشته باشید انتخاب متریال مستحکم و با کیفیت در اجرای سقف شیروانی حرف اول را خواهد زد؛ این نوع سقف بیشتر در شهرهایی با مجاورت دریا و آب و هوای مرطوب ساخته می‌شود. بنابراین توجه به این مهم نیز در اولویت خواهد بود و باید بدنبال متریالی بروید که نه تنها از نظر استحکام و مقاومت در سطح بالایی باشد که از لحاظ ظاهری نیز مناسب باشد. 

سقف شیروانی چیست و چگونه سقف شیروانی بسازیم ؟
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا