ساختمان سازی با ذکر نکات اساسی!

مراحل ساختمان سازی با ذکر نکات اساسی

فهرست مطالب

شاید کمتر پیش آمده باشد که با زندگی کردن در یک خانه یا آپارتمان به مراحل ساخت و ساز آن بیاندیشیم. طی کردن مراحل استاندارد ساخت‌و‌ساز با دشواری‌های بسیار زیادی مواجه است که با اطلاع از آنها شاید به ارزش مادی و معنوی ساختمان‌ سازی پی ببرید. آشنایی با مراحل ساخت‌وساز از صفر تا صد در کنار جذابیت، مزایای بسیار زیادی را نیز در بر خواهد داشت که با ذکر این مراحل می‌توان به مزایای آنها نیز دست یافت. انتخاب مصالح ساختمانی با کیفیت و مرغوب یکی از اصلی‌ترین مسائلیست که قبل از شروع ساختمان سازی باید به آن بپردازید؛ زیرا نتیجه کار با استفاده از مصالح مناسب مثبت خواهد شد.

به همین خاطر سعی کنید قبل از هرچیز بدنبال تحقیق و بررسی جهت یافتن متریال‌های با کیفیت باشید تا بتوانید پروژه‌ای درخور را به اتمام برسانید. این روزها مصالح ساختمانی جدید به فراوانی در بازار یافت می‌شود که با کاربرد آن‌ها در هر قسمت از ساختمان سازی می‌توانید سازه‌ای مقاوم و همچنین مدرن داشته باشید. علاوه‌براین دقت به معماری داخلی ساختمان نیز نکته‌ای حائز اهمیت است که با بگارکیری متریال‌های نوین همچون: پروفیل چوب پلاستیک، چوب طبیعی، سمنت برد یا ورق سیمانی و … فضای داخلی ساختمان را به بهترین شکل طراحی نمایید. 

بهترین روش ساختمان سازی با بکارگیری مصالح ساختمانی جدید

مصالح ساختمانی جدید نقش اساسی را در معماری داخلی و خارجی ساختمان ایفا می‌کند و با توجه به این امر باید هنگام انتخاب متریال‌ها جهت اجرا در نقاط مختلف ساختمان نهایت دقت را داشته باشید. شما همچنین می‌توانید از مصالح ساختمانی چند منظوره که امکان استفاده جهت اجرای کفپوش، دیوارپوش، سقف کاذب یا قسمت‌های دیگر را برای شما فراهم نماید. خصوصیت این امر ایجاد هارمونی با یک مصالح خاص است که یکپارچگی مناسبی را در محیط فراهم خواهد کرد. در ادامه به بررسی این مراحل ساختمان سازی می‌پردازیم:

مراحل ساختمان‌ سازی به زبان ساده

در این بخش قصد داریم به بیانی ساده شما را با مراحل اصلی ساختمان سازی آشنا نماییم؛ این مبحث به شما کمک خواهد کرد از ۰ تا ۱۰۰ ساختمان‌سازی را با ذکر چندین نکته اساسی پشت سر بگذارید. ضمن این که سعی به معرفی مصالح ساختمانی با کیفیت در این راستا موجب می‌شود تا شما بهترین متریال را در معماری داخلی بکار برده و طراحی متفاوت را پیاده سازی نمایید. 

تخریب بنا برای ساختمان‌ سازی

لازم به ذکر است که قبل از اقدام به ساخت‌وساز و ایجاد یک بنا، طی کردن مراحل اولیه لازم و ضروری خواهد بود؛ ضمن این که بهتر است به این مسئله که برای ساخت خانه چه مصالحی مورد نیاز است نیز قبل از شروع کار دقت نمایید. در مراحل اولیه می‌توان به مواردی از جمله: انتخاب محل مناسب برای ساخت‌وساز، داشتن مدارک مالکیت و همچنین سند ملک مورد نظر برای تخریب، تعیین مشخصات هویتی، انتخاب یک مهندس ناظر مجرب و کارآزموده و غیره اشاره نمود. پس از طی کردن مراحل اولیه، مهم‌ترین گام بررسی مکان تعیین شده از نظر جغرافیایی برای شروع ساختمان‌ سازی می‌باشد. تست خاک نیز یکی از ضرورت‌ها بوده که توسط مهندس ناظر انجام خواهد پذیرفت. ایجاد بستر مناسب برای این عملیات توسط خاکبرداری ایده‌آل صورت می‌پذیرد.

 

بهترین روش ساختمان سازی

 

گود برداری یکی از مراحل پایه‌ای و مهم در این مقوله است که با توجه به نقشه‌های طراحی شده توسط مهندسین و تعیین تعداد طبقات و همچنین فوندانسیون صورت خواهد پذیرفت. در گودبرداری زمین را به عمق ۲ متر با استفاده از بیل مکانیکی و یا لودر به یک بستر یکدست تبدیل می‌کنند. برخی از عوامل در گودبرداری مورد توجه افراد بوده است. عواملی مانند عمق گودبرداری، جنس خاک، آب‌های موجود در زیرزمین، استفاده از برخی حایل‌های نگهدارنده و … در این فعالیت نقش بسزایی خواهند داشت. در آخرین مرحله در تخریب بنا، می‌توان به بررسی استحکام زمین از دیدگاه مهندسین اشاره کرد و در صورت عدم استحکام می‌توان از دیوارهای سنگی استفاده نمود.

اسکلت بتنی و آرماتوربندی در ساختمان‌ سازی 

اغلب برای استفاده از میلگردها و اجرای آنها در ساخت‌وساز از استانداردها و قواعد خاصی پیروی خواهد شد. برای نمونه می‌توان به آرماتوربندی در ساخت‌وساز استخرها اشاره نمود که از قواعد و اصول خاصی تبعیت می‌نمایند. شیوه‌های قرار گرفتن آرماتورها با توجه به نوع ساخت‌وساز متفاوت بوده و از موارد قرارگیری آنها می‌توان به نمونه‌های زیر اشاره نمود :

میلگرد راستا :

اصولا برای افزایش مقاومت کششی بتن مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ از این مصالح غالبا با نام آرماتور طولی و عرضی نیز یاد می‌کنند.

میلگرد ادکا :

اغلب برای تحمل لنگرهای وارده از سمت دو تکیه‌گاه مثبت و منفی یا تحمل نیروی برشی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

خاموت :

این مصالح از بیرون‌زدگی در میلگردهای طولی که اغلب بر اثر کمان کردن به وجود می‌آیند، جلوگیری خواهند نمود؛ البته تحمل نیروهای برشی و همچنین گسترش ترک در بتن نیز توسط این مصالح صورت می‌پذیرد.

رکابی :

از موارد استفاده‌ این مصالح می‌توان به دیوارهای بتنی و نگهداری از مقاطع عمودی و طولی در دیوارها و همچنین بتن ریزی اشاره نمود.

خرک :

اغلب از این محصول به عنوان حافظ فاصله در میان دو شبکه میلگرد برای بتن ریزی کف ساختمان و همچنین به عنوان نگهدارنده استفاده خواهد شد. استفاده از وصله مناسب نیز نقش بسزایی در نتیجه آرماتوربندی خواهد داشت؛ وصله جوشی، وصله اتکائی، وصله مکانیکی، وصله پوششی، چهار مدل وصله‌ آرماتوری می‌باشد که با صلاحدید افراد متخصص در این زمینه مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

قالب‌بندی :

پس از آرماتوربندی، یکی‌دیگر از فعالیت‌های مهم در مقاوم‌سازی، استفاده از قالب‌بندی ایده‌آل و مناسب خواهد بود. در کشورهای مختلف برای این قالب‌بندی از مصالح مختلفی استفاده می‌کنند. در کشور ما نیز استفاده از قالب‌های چوبی بسیار محبوب و پرطرفدار بوده است. در برخی از موارد نیز می‌توان شاهد استفاده از قالب‌های پلاستیکی بود. قالب‌بندی نیز مانند مراحل دیگر در ساختمان‌ سازی با توجه به اصول و روش‌های خاصی صورت می‌پذیرد. از جمله چرب کردن قالب‌ها از مواردیست که باید با روش‌های اصولی انجام گیرد تا از چسبیدن بتن به قالب جلوگیری به عمل آید.

آماده سازی برای اسکلت بندی 

پس از انجام مراحل مقاوم‌سازی، آخرین مرحله استفاده از بتن ریزی می‌باشد؛ در بتن‌ریزی باید از دقت بسیار بالایی استفاده نمود تا قالب‌ها به راحتی شکل گرفته و برای اسکلت‌بندی آماده شوند.

قوانین اسکلت بندی

پس از طی کردن مراحل مقاوم‌سازی، حال نوبت به اسکلت‌بندی خواهد رسید که در حالت کلی به دو دسته‌ تقسیم می‌شوند:

  • اسکلت بندی بتنی
  • اسکلت بندی فلزی

اغلب هر دو اسکلت مورد تایید مهندسین قرار می‌گیرند؛ این نوع از اسکلت‌ها قابل اطمینان و بهربرداری خواهند بود. اما همانطور که در سطح شهر، شاهد هستید، استفاده از اسکلت‌های بتنی از رواج بیشتری برخوردار می‌باشد. دلیل استفاده از این نوع اسکلت‌ها به قیمت مقرون‌بصرفه و ایده‌آل آنها باز‌ می‌گردد. اجرای این اسکلت‌ها با طی کردن مراحل خاصی صورت می‌پذیرد.

  • ثابت شدن تیرآهن‌ها یا میلگردها به پایه‌های فلزی تعبیه شده در مقاوم‌سازی بنا
  • ساخت ستون‌های اولیه که زیر بار بیشتری در ساختمان هستند
  • ساخت ستون‌های گوشه
  • ساخت ستون‌های کناری
  • ساخت راه پله‌ها
  • ساخت طبقات

طاق زنی :

مرحله طاق‌زنی یا سقف‌زنی بلافاصله پس از مرحله ساخت اسکلت است. در این مرحله افراد متخصص و خبره اقدام به تقسیم‌بندی سقف به مربع‌ها یا مستطیل‌هایی خواهند نمود که آنها را با استفاده از تیرچه‌ها به قسمت‌های کوچکتر تقسیم‌ می‌نمایند. پس از این تقسیم‌بندی اقدام به پر کردن این فضا با استفاده از آجرها خواهند نمود. البته امروزه مصالح کاربردی بهتری را جایگزین آجرها نموده‌اند. مصالحی که علاوه‌بر عایق صدا و حرارت بودن، بسیار سبک و ایده‌آل نیز هستند. از این جهت استفاده از آنها بسیار مناسب خواهد بود.

دیوارچینی :

پس از طی کردن مراحل طاق‌زنی حال نوبت به مرحله دیوارچینی می‌رسد. در این مرحله افراد با استفاده از مصالح مناسب اقدام به چینش دیوار خواهند نمود. البته در برخی از کشورهای دیگر از متدهای دیگری مانند دیوارهای پیش ساخته و عایق‌کاری شده استفاده می‌کنند. در پایان کار دیوارچینی ،برای ایجاد استحکام و مقاومت بیشتر، اقدام به بتن پاشی می‌کنند که به نحوی عایق کاری بنا را در بر خواهد داشت.

 

مراحل ساختمان‌ سازی به زبان ساده

تاسیسات در ساختمان‌ سازی 

حال کم‌کم به آماده شدن بنا نزدیک می‌شویم. پس از طی کردن مراحل دیوارچینی، اجرای تاسیسات برای ساختمان آغاز خواهد شد. استفاده از تاسیسات مهم مانند انواع لوله‌کشی‌ها و برق‌کشی‌ها که باید توسط افراد خبره و ماهر انجام پذیرد.

نازک کاری :

این کلمه برای بسیاری از افراد آگاه و متخصص در زمینه ساختمان‌ سازی مدرن، آشنا می‌باشد. پس از طی کردن مراحل سفت‌کاری، نوبت به مراحل نازک‌کاری می‌رسد. برای پوشانندگی بسیاری از اتصالات استفاده از گچ و خاک بهترین گزینه است. استفاده از گچ و خاک قبل از گچ‌کاری برروی سقف و دیوارها لازم و ضروری می‌باشد.

نصب چارچوب‌ها :

حال نوبت به در و پنجره‌ها می‌رسد. برای نصب در و پنجره نیازمند چارچوب خواهیم بود؛ امروزه با توجه به برخی از قوانین، نصب پنجره‌های دو جداره از لزومات پایان کار ساختمان‌ها خواهد بود. از این جهت انبوه‌سازان و ساختمان‌سازان اقدام به استفاده از قاب پنجره‌های دو جداره می‌نمایند.

کفپوش :

برای تکمیل کردن و ساخت بنا به بهترین نحو، استفاده از انواع کفپوش مناسب بسیار قابل توجه است. امروزه شاهد تنوع گسترده‌ای از کفپوش‌ها هستیم که افراد می‌توانند با توجه به شرایط خود از محصولاتی مانند: انواع سرامیک‌ها، کاشی‌ها، چوب، ورق سیمانی و … استفاده نمایند.

گچ‌کاری :

پس از انجام کف‌سازی باید برای پوشش پایانی بنا، اقدام مناسبی را انجام داد و گچ کاری گزینه بعدی است. تمام سطح خانه با استفاده از گچ پوشش داده خواهد شد. البته مکان‌هایی که دارای سرامیک یا کاشی هستند، نیازمند استفاده از گچ نخواهند بود. اما استفاده از گچ برای تمامی دیوارها و سقف مهم و ضروری خواهد بود.

پایان کار :

با ساخت نما که اغلب در کنار گچ کاری یا پس از آن صورت می‌پذیرد و همچنین استفاده از تجهیزات لازم برای تکمیل خانه، پایان کار را به اطلاع خواهند رساند. نمای ساختمان با استفاده از برخی مصالح مانند: سیمان، آجر ، شیشه ،فلز و … صورت می‌پذیرد. تکمیل خانه نیز با استفاده از جزئیاتی مانند: نصب کمد دیواری، کابینت، روشویی و … صورت خواهد پذیرفت. ساختمان‌ سازی در ایران با توجه به قوانین و شرایط خاصی انجام می‌پذیرد.

هزینه ساختمان سازی

هزینه ساختمان سازی از موارد قابل توجه سازندگان ساختمان است که قبل از انجام آن به صورت سرانگشتی صورت می‌پذیرد؛ با این حال دقت به این امر که از چه مصالحی در ساخت و ساز استفاده می‌نمایید، تاثیر مستقیمی در هزینه ساختمان سازی خواهد داشت. هزینه ساختمان سازی با توجه به استفاده از متریال‌های با کیفیت، متراژ پروژه، بزرگی یا کوچکی پروژه‌ای که تصمیم به اجرای آن را دارید و سایر موارد قطعا متفاوت خواهد بود. ضمن این که باید به موارد جانبی همچون: دستمزد استاد کار و کارگران، موارد حین کار و استفاده از تجهیزات ایمنی و … توجهی ویژه نمود.  

ساختمان سازی با ذکر نکات اساسی!
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا