با انواع روش ساخت ساختمان آشنا شوید!

با انواع روش ساخت ساختمان آشنا شوید!

فهرست مطالب

ما هر روز از کنار ساختمان‌ها، خانه‌ها، سوله‌ها، انبارها، گاراژها و … عبور می‌کنیم. اکثر افراد احتمالاً به چگونگی یا نوع ساخت و ساز آنها فکر نمی‌کنند. از طرف دیگر، بسیاری بدنبال این هستند تا با انواع روش ساخت و ساز آشنا شوند. با ویسمنت همراه باشید تا شما را با انواع روش ساخت ساختمان آشنا نماییم.

نوع ساخت و ساز چگونه تعیین می‌شود؟

انواع روش ساخت ساختمان به چه صورت است؟

دقت به نکات ساختمان سازی از اهمیت بالایی برخوردار است. وقتی نوبت به طراحی سازه می‌رسد، نوع ساخت و ساز بر اساس موارد مختلفی انتخاب می‌شود که عبارتند از:

هدف از ساخت سازه

اولین گامی که برمی‌دارید، هدف شماست. تصمیم به ساخت چه سازه‌ای دارید؟ اگر تنها بدنبال ایجاد فضایی کوچک با متراژ پایین هستید، قطعا روش ساخت و ساز آن با اجرای بنایی با ابعاد و متراژ بالا بسیار متفاوت خواهد بود. بنابراین شما ابتدا باید هدف خود را مشخص نمایید. این روزها ردپای معماری مدرن در گوشه و کنار شهر نقش می‌زند. این نوع معماری که نیاز به محصولات نوین دارد به یکی از پرطرفدارترین سبک‌ها تبدیل شده است. 

متریال و مصالح کاربردی

البته، هنگام انتخاب نوع ساخت و ساز، هزینه مواد و مصالح برای این منظور نقشی اساسی دارد. با تصمیمی عاقلانه و کمی جست و جو دیگر نیازی به صرف هزینه برای ساختاری بیش از حد نیست. برای مثال شما می‌توانید از متریال‌های چندمنظوره همچون محصولات سمنت برد در نمای ساختمان، کف، سقف یا دیوارپوش و … به طور گسترده استفاده کنید. 

اندازه سازه

پس از مشخص شدن هدف، هنگام ساخت بنایی بزرگتر از یک گاراژ یا خانه، سپس نوع ساخت و ساز انتخاب خواهد شد. محدودیت‌های تحمل بار با رشد ساختمان‌ها در ارتفاع با بارهایی که سازه باید تحمل کند افزایش می‌یابد. با این کار نوع ساخت و ساز باید به اندازه کافی قوی باشد تا بتواند این بارها را تحمل کند.

عوامل محیطی

اگر تا به حال به ویلاهای ساحتی دقت کرده باشید، احتمالاً دیده‌اید که ساختمان‌ها در ارتفاع بیشتری بنا می‌شوند تا در برابر موج‌های آبریز در امان باشند. ساختمان‌ها در مناطق مستعد زمین لرزه نیز مستلزم استفاده از نوع ساخت مناسب هستند. بنابراین نیاز به ساختار بسیار مستحکم بوده و در هنگام لرزش باید کاملا مقاوم باشد.

سرعت لازم ساخت

اگر ساختمان شما به سرعت احداث شود انواع مصالح ساختمانی وجود دارد که می‌تواند روند ساخت را تسریع کند. این مصالح (پیش ساخته) با استفاده از روش‌های از قبل مهندسی شده، قطعات اصلی را در محل ساخت و ساز ریخته و به سرعت احداث می‌کنند.

انواع روش ساخت ساختمان به چه صورت است؟

معرفی ورق سیمانی برای اجرا برروی انواع سازه ساختمانی!

سمنت برد یا ورق سیمانی، محصولی چند منظوره است که قابل کاربرد برای انواع سازه ساختمانی خواهد بود. از این محصول می‌توان به صورت گسترده در زمینه‌هایی همچون موارد زیر استفاده کرد: 

۶ طبقه بندی اصلی برای انواع روش ساخت ساختمان وجود دارد!

اکنون عناصری را که باید هنگام انتخاب نوع ساخت و ساز در نظر بگیریم، بررسی کردیم. حال ۶ نوع ساخت ساختمان را که معمولاً مورد استفاده قرار می‌گیرد، بررسی کنیم:

سازه چوبی از انواع روش ساخت ساختمان

ساخت اسکلت چوبی احتمالاً قدیمی‌ترین و پرکاربردترین انواع سازه ساختمانی در جهان است. سال‌ها پیش انسان یاد گرفت که چوب یک محصول طبیعی برای کار و زندگی است. بسیار زیاد یافت می‌شود، کار با آن آسان است، قابل تمدید است و هزینه آن تقریباً برای همه قابل پرداخت است.

به همین علت در گذشته بیشتر ساخت و سازهای مسکونی با چوب انجام می‌شد و البته هنوز هم انجام می‌شود. اما با تغییر اساسی در نحوه اتمام فضای داخلی ساختمان به اتمام می‌رسد. در ابتدا از چوب در دیوارهای خارجی و سقف نیز استفاده می‌شد.

بعدها از مصالح و محصولاتی که در برابر آتش مقاوم است، همچون سمنت برد برای اجرا بر روی چهارچوب استفاده می‌شد. دیوارهای خارجی معمولاً با آجر، سنگ و سایدینگ غیر چوبی پوشانده می‌شوند. چنین مصالحی مقاومت بیشتری در برابر آتش دارند و بهتر از چوب در برابر عناصر و عوامل محیطی- فیزیکی مقاومت می‌کنند.

مزایای سازه چوبی

• قابل تجدید پذیر است
• هزینه آن نسبتاً کم است
• سازه با این محصول به سرعت ساخته می‌شود
• می‌توان با ابزارهای معمول ساخت و ساز کار کرد

معایب سازه چوبی

• قابل اشتعال است
• در معرض تخریب توسط عناصر طبیعی است
• آنقدر قوی نیست که بتواند در برابر طوفان و گردباد مقاومت کند

6 طبقه بندی اصلی برای انواع روش ساخت ساختمان وجود دارد!

سازه سبک فولادی از انواع روش ساخت ساختمان

سازه فولادی سبک همچون سازه ال اس اف از نظر ساخت قاب به اسکلت چوبی شبیه است. از مصالح سنگین‌تر در قطعات سازه‌ای نسبت به اعضای غیر باربر استفاده می‌شود. مواد توسط یک پوشش گالوانیزه محافظت می‌شوند. مانند تکنیک‌های ساخت چوب، ساخت فلز سبک امکان حمل آسان مواد و همچنین برش و نصب را فراهم می‌کند.

همانطور که در ساخت چوب معمولاً از اره و میخ استفاده می‌شود، در ساخت فولاد سبک از ابزار برش فلز و اسلحه پیچ استفاده می‌شود. سازه فولادی با وزن سبک معمولاً در ساختمان‌های تجاری استفاده می‌شود. اگرچه ساخت فولاد با وزن سبک به اندازه ساخت قاب چوبی در کارهای مسکونی معمول نیست، اما محبوبیت بیشتری دارد.

مزایای سازه سبک فولادی

• هزینه آن نسبتاً کم است
• در برابر آتش مقاوم است
• نسبت مقاومت به وزن آن بیشتر است
• کمتر ابزار برش، چفت و بست لازم است

• سازه با این محصول به سرعت ساخته می‌شود

معایب سازه سبک فولادی

• فولاد سبک در اثر حرارت زیاد مقاومت خود را از دست می‌دهد

سازه آجر و بلوک متداول‌ترین انواع روش ساخت ساختمان

آجر و بلوک می‌تواند یکی از ارزان‌ترین انواع ساخت و ساز باشد. بیشتر سازندگان ترجیح می‌دهند با این متریال کار کنند. بنابراین سازندگان تمایل دارند کمی رقابتی‌تر قیمت گذاری کنند. ساخت بنای مدرن با این مصالح می‌تواند چند روز طول بکشد.  

این روش ساختار بسیار سنگینی را فراهم می‌کند که قطعاً در مناطق زلزله خیز خوب نیست. این نوع سازه چنان سفت و محکم است که نمی‌تواند هنگام لرزش انعطاف پذیری داشته باشد و بسیاری از مرگ‌ها با این نوع ساخت و سازها در جایی که زمین لرزه اتفاق افتاده مرتبط بوده‌اند. اگرچه از این نوع ساخت و سازها به طور منظم در بناهای مسکونی استفاده نمی‌شود.

در این روش ساخت، دیوارهای تحمل کننده بار از آجر یا بلوک ساخته می‌شوند. کف و سقف ها با تیرچه‌های چوبی ساخته می‌شوند. این تکنیک کار سختی است، زیرا هر آجر یا بلوک باید با دست تنظیم شود. قطعاً در ساخت و سازهای مسکونی معمول نیست، گرچه هنوز هم در ساختمان‌های تجاری استفاده می‌شود.

مزایای سازه با آجر و بلوک

• مصالح مورد نیاز به راحتی قابل دسترس است
• از لحاظ قیمتی مقرون به صرفه است
• سرعت ساخت و اجرا بالاست

معایب سازه با اجر و بلوک

• در برابر زلزله مقاومت بالایی ندارد

سازه آجر و بلوک متداول‌ترین انواع روش ساخت ساختمان

ساخت سازه فلزی

ساخت اسکلت فلزی در درجه اول در ساختمان‌های بزرگ استفاده می‌شود. این سازه از ستون‌های فلزی و خرپاهای فلزی برای حمایت از کف و سقف ساخته شده است. ساختمان‌های بلند مرتبه معمولاً با استفاده از این روش ساخته می‌شوند. زیرا حمل و نقل مواد با استفاده از جرثقیل آسان است و اجزا به سرعت پیچ و مهره می‌شوند یا بهم جوش می‌خورند.

فولاد به راحتی در دسترس بوده و اجزای ساخت و ساز استاندارد هستند. زیرا برای بارهای استاندارد با ستون و دهانه‌های مهندسی ایجاد شده‌اند. سازه اصلی با استفاده از فولاد سنگین ساخته شده و ساختار غیر ساپورت معمولاً از اجزای فولاد سبک ساخته می‌شود.

فولاد انعطاف پذیر بوده و در مناطق زلزله خیز یا در مناطق بادی شدید مثبت عمل می‌کند. فولاد می‌تواند بدون ایجاد تغییر شکل دائمی کاملاً انعطاف پذیر شود و این محصول را به ماده‌ای عالی برای ساخت ساختمان‌های بلند، پل‌ها و موارد دیگر تبدیل می‌کند.

مزایای سازه فلزی

• مقاومت آن به نسبت وزن بالاست
• انعطاف پذیر بوده و به راحتی خم می‌شود
• اجزای مهندسی شده به راحتی در دسترس هستند
• برای ساخت سریع به راحتی پیچ، پرچ یا جوشکاری می‌شود

معایب سازه فلزی

• در محیط‌های با رطوبت بالا مستعد خوردگی است
• مقاومت را در دمای ۵۰۰ درجه و بالاتر از دست می‌دهد

ساخت سازه بتنی نوعی دیگر از روش ساخت ساختمان

در ساخت اسکلت بتونی از ستون‌های بتونی مسلح، تیرهای بتونی و دال‌های بتونی برای ساختار پشتیبانی استفاده می‌شود. این نوع ساخت و ساز اغلب در ساختمان‌های بلند مرتبه، گاراژهای پارکینگ و جاده‌های مرتفع استفاده می‌شود.

بتن آرمه سال‌هاست که مهندسی شده و امکان استفاده آماده آن را در ساخت و ساز فراهم می‌کند. در سیستم جاده از تیرهای پیش ساخته بی‌شماری استفاده می‌شود. اما هنوز هم لازم است که ستون‌ها و اسلب‌ها در محل قرار گیرند.

ساخت سازه بتنی نوعی دیگر از روش ساخت ساختمان

در ساخت و ساز ساختمان اکثر اجزا در محل ریخته می‌شوند. ساخت اسکلت بتنی به خوبی در برابر زلزله مقاومت نمی‌کند، اگرچه با گذشت زمان در برابر شرایط محیطی همچون: باد و هوا مقاوم خواهد شد.

مزایای سازه بتنی

• بتن برای حداکثر مقاومت به زمان نیاز دارد
• بتن به راحتی در ابعاد نامحدود کاربرد دارد
• بتن را می‌توان در محل ساخت و ساز تهیه کرد
• بتن‌ریزی در محل می‌تواند از نظر اقتصادی مقرون به صرفه باشد

معایب سازه بتنی

• ساخت اسکلت بتونی در برابر لرزه مقاوم نیست
• مقاوم سازه سازه بتی در برابر زلزله نیاز به مهندسی اساسی دارد

ساخت و ساز از قبل مهندسی شده (پیش ساخته)

اگر شما به یک روش سریع برای ساخت و ساز علاقمند هستید، ممکن است بخواهید یک ساختمان از قبل مهندسی شده را در نظر بگیرید.
بهترین نکته در مورد ساختمان‌های از پیش مهندسی شده (پیش ساخته) سرعت بالا رفتن آنهاست. همه قطعات از قبل آماده پیچ و مهره با هم هستند. این نوع ساخت و ساز محدود به مغازه‌ها، گاراژها، سوله‌ها، آویزها و موارد دیگر نیست. شما می‌توانید یک خانه از قبل مهندسی شده طراحی کنید، در صورتی که متناسب با نیاز شما باشد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که با یک شرکت در ارتباط باشید، به آنها بگویید که چه می‌خواهید و مهندسان سازه را طراحی می‌کنند.

مزایای سازه پیش ساخته

• ساخت سریع
• طراحی و ساخت آن آسان است
• مهندسی شده برای تحمل بار سنگین
• با توجه به این که مهندسی شده است، هزینه بالا دارد

معایب سازه پیش ساخته

• طراحی با آن محدود است
• بیشتر ساختمان‌ها به شکل مربع یا مستطیل ساخته می‌شود

با انواع روش ساخت ساختمان آشنا شوید!

یک دیدگاه در “با انواع روش ساخت ساختمان آشنا شوید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا